آرشیو شنبه ۴ دی ۱۳۸۹، شماره ۴۶۸۲
توسعه
۸

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی خبر داد

صرفه جویی 15درصدی در مصرف گازوئیل

با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها، 15 درصد در مصرف گازوئیل صرفه جویی می شود؛ ضمن این که از واردات این فراورده نیز بی نیاز می شویم.

علیرضا ضیغمی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش وپخش فرآورده های نفتی، ضمن اعلام این مطلب گفت: واردات گازوئیل ما در سراسر سال فقط در فصل زمستان آن هم به میزان سه میلیون لیتر در روز است.

وی با اشاره به این که پیش از سهمیه بندی، میزان قاچاق فرآورده های نفتی بالابود، اما با شروع سهمیه بندی بنزین، قاچاق این فرآورده کاهش یافته است، گفت: قبل از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه ها، قاچاق سوخت بیشتر مربوط به گازوئیل به دلیل قیمت پائین آن بود که با اجرای این قانون، قاچاق این فرآورده نیز کاهش خواهد یافت.

به گفته وی 90 درصد قیمت فرآورده های نفتی به علاوه سایر هزینه ها برای بنزین، گازوئیل نفت سفید و گاز مایع به ترتیب 806، 820، 780 و 1050 تومان است. وی ادامه داد: طبق برنامه، پروژه های بنزین سازی و بهینه سازی پالایشگاه ها باید در سال 1390 افتتاح می شد، اما به دلیل تحریم ها تعدادی در بهمن ماه امسال و باقی آنها در بهار سال آینده (1390) افتتاح خواهند شد که در این صورت تولید فرآورده های نفتی از 225 میلیون لیتر به 550 میلیون لیتر خواهد رسید.

وی گفت: با اعمال تحریم ها، بنزین مورد نیاز از طریق پتروشیمی ها تامین شد و اکنون واردات بنزین به حداقل رسیده است.