آرشیو شنبه ۴ دی ۱۳۸۹، شماره ۴۶۸۲
ایران زمین
۲۳

رودخانه دز ساماندهی می شود

دزفول – خبرنگار «ایران» رودخانه دز در شمال استان خوزستان ساماندهی می شود.

فتح الله دهکردی معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان در نشست مسئولان آب و برق استان افزود: برای مرحله مطالعات طرح ساماندهی دز دومیلیارد و 300میلیون ریال اعتبار تخصیص یافت. از این مقدار اعتبار، دو میلیارد ریال صرف دیون سال گذشته و300 میلیون ریال برای ادامه کار مطالعات طرح ساماندهی دز هزینه شد.

دهکردی افزود: با اجرای طرح ساماندهی رودخانه ضمن حفاظت از سواحل و حاشیه های رودخانه از بروز مشکلات ناشی از سیلاب ها و طغیان رودخانه به روستاهای حاشیه این رودخانه جلوگیری می شود.

وی گفت: برای اجرای طرح ساماندهی رودخانه دز در سال آینده 25 میلیارد ریال و در سال 91 نیز 40 میلیارد اعتبار پیش بینی شده که در صورت تامین اعتبارات مزبور، از سال آینده کار ساماندهی شروع و در سال 91 به اتمام خواهد رسید.

معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان خاطرنشان کرد، در اجرای این طرح که از پائین دست سد انحرافی دز شروع و تا روستاهای جنوب دزفول ادامه می یابد، با ساخت دیواره های سنگی و دیگر ابنیه های حفاظتی و لایروبی رودخانه نسبت به تثبیت سواحل منطقه و ساماندهی رودخانه دز اقدام خواهد شد.

کاهش ورودی آب سد دز نگران کننده است

دکترعلیرضا رضانیا مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با ابراز نگرانی از کاهش ورودی آب سد دز گفت: حجم ورودی آب این سد از ابتدای امسال تا 22 آذرماه، 432 میلیون مترمکعب بوده است. این رقم در حالیست که در حالت عادی باید 908 میلیون متر مکعب ورودی آب در سد دز داشته باشیم.

دکتر رضانیا افزود: با پیش بینی های انجام شده، ورودی آب سد دز در این مدت با توجه به اعلام کاهش بارندگی ها 528 متر مکعب بوده که رقم ورودی 96 میلیون متر مکعب کمتر از رقم پیش بینی را نشان می دهد.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان خاطرنشان کرد: در مدت مشابه سال گذشته حجم ورودی آب در دریاچه سد دز یک هزارو 25 میلیون متر مکعب بود که بالاتر از حد رقم عادی است و آنچه در ذخیره سد موجود است از سال گذشته است.