آرشیو پنجشنبه ۹ دی ۱۳۸۹، شماره ۱۱۴۸
سیاست
۲

اعتراض سفارت ایران به برلین

سفارت جمهوری اسلامی ایران در برلین روز چهارشنبه با ارسال یادداشتی به وزارت خارجه آلمان نسبت به اظهارات یک سخنگوی این وزارتخانه اعتراض کرد.

به گزارش ایرنا، این سفارتخانه با اشاره به اینکه به دنبال ملاقات علیرضا شیخ عطار سفیر جمهوری اسلامی ایران در آلمان با «وولف روتهارت بورن» معاون وزارت خارجه آلمان، یکی از سخنگویان آن وزارتخانه، خبری نادرست مبنی بر احضار وی به رسانه ها اعلام کرد، آورده است: این ملاقات در چارچوب ملاقات های عادی و از پیش تنظیم شده بوده است و رویه تشریفاتی ناظر بر «فراخوان» بر آن مترتب نبوده است، زیرا در این صورت، نوع دعوت به وزارت خارجه از قبل به سفارت اعلام می شود.

در این یادداشت آمده است: در حال حاضر به علت انتشار خبر نادرست فوق در رسانه های آلمان، در جو افکار عمومی و رسانه ای ایران سوالات و انتقاداتی ایجاد شده است.

این یادداشت می افزاید: همان طور که بارها در مذاکرات اعلام شده است، برنامه ریزی، تدارک و تسهیل ملاقات زندانیان آلمانی با بستگان خود، بر اساس درخواست دوستانه دولت آلمان و مبانی انسان دوستانه، رافت اسلامی و صرفا از روی حسن نیت مقامات ذی ربط جمهوری اسلامی ایران بوده و در اثر فشار طرف آلمانی صورت نگرفته است. سفارت جمهوری اسلامی ایران در برلین تاکید کرده است به منظور تداوم موفقیت آمیز این گونه اقدامات در آینده و حصول نتیجه لازم، انتظار دارد اقدام لازم جهت تصحیح خبر مذکور اتخاذ شود.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آلمان روز دوشنبه گذشته در برلین ادعا کرد به دنبال عدم صدور اجازه ملاقات بین اقوام دو آلمانی زندانی در ایران با آنان، سفیر جمهوری اسلامی ایران در آلمان به این وزارتخانه احضار شده است.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در برلین در همان روز نیز اعلام کرده بود دلیل عدم انجام این ملاقات خودداری اقوام این دو آلمانی از سفر به تبریز است.

خواهر یکی از آلمانی های زندانی و مادر یکی دیگر از آنان روز سه شنبه گذشته با سفر به تبریز با این افراد ملاقات کردند. دو تبعه آلمانی که اواسط مهرماه گذشته با روادید گردشگری به ایران سفر کرده بودند، هنگام انجام مصاحبه با فرزند و وکیل یک محکوم زندانی در تبریز بازداشت شدند.

به گفته مسوولان قضایی کشورمان، این دو نفر به جرم خود اعتراف کرده اند.