آرشیو شنبه ۲۶ تیر ۱۳۸۹، شماره ۱۰۱۳
اقتصاد
۴

سنای امریکا لایحه اصلاحات مالی گسترده را تصویب کرد

مجلس سنای امریکا رای به اصلاح اساسی نظام مالی این کشور داد. این لایحه با 60 رای مثبت مقابل 39 رای منفی به تصویب رسیده است.

مجلس نمایندگان امریکا نیز چند هفته پیش لایحه مشابهی را به تصویب رساند.

به دنبال بحران مالی سال 2008 در امریکا، بحث های زیادی درباره اصلاح نظام مالی این کشور آغاز شد.

باراک اوباما رئیس جمهور امریکا متعهد شد تغییراتی اساسی در سیستم بانکی این کشور ایجاد کند تا مانع از وقوع بحران های مشابه شود.

لحظاتی پس از تصویب این لایحه در سنا، بن برنانک رئیس بانک مرکزی امریکا گفت قانون اصلاحات مالی گام مثبتی برای پیشگیری از وقوع مجدد بحران مالی اخیر است.

تیم گایتنر وزیر خزانه داری امریکا نیز گفت بر اساس این قانون بزرگ ترین اصلاحات از هنگام بحران اقتصادی عظیم دهه 1930 به اجرا درخواهد آمد.

مطابق این قانون یک سازمان جدید فدرال ایجاد می شود که بر روند ارائه وام به خریداران نظارت خواهد داشت و مقررات مالی جدیدی تنظیم می کند.

علاوه بر این اداره ای برای حمایت از مصرف کنندگان تاسیس خواهد شد که با شرکت های اعتباری و وام دهندگانی که مشتریان خود را آزار می دهند، برخورد کند.بانک های بزرگ ملزم به افزایش ذخایر خود مقابل وام هایی هستند که بازپرداخت نمی شود.

اما دولت برای اینکه مانعی برای ارائه وام به خریداران بالقوه مسکن ایجاد نکند، به بانک ها گفته است این افزایش ذخایر را پنج سال دیگر به اجرا گذارند.