آرشیو دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۸۹، شماره ۴۶۹۶
گزارش
۱۶

مشاوره گروه خانواده

سوالات خود را هر هفته چهار شنبه ساعت 11 تا 12 یا 16 تا 17 با تلفن 88757758 با مشاوران درمیان بگذارید و پاسخ ها را در روز دوشنبه در همین صفحه بخوانید.

الف – الف از تهران

مدتی است که قصد جدایی از همسرم را دارم. از لحاظ شغلی، سنی، تحصیلی و خانوادگی، هیچ سنخیتی با یکدیگر نداریم و دچار مشکلات بسیاری شده ایم، چه راهکاری را توصیه می کنید؟

دکتر کردمیرزا

یکی از مشکلاتی که بر اثر تفاوت شرایط اجتماعی افراد در ازدواجشان ایجاد می شود، نداشتن زبان مشترک است که در نتیجه منجر به افزایش سوءتفاهم ها می شود. مهم ترین پایه های اختلاف در این ازدواج، هم سطح نبودن شغل، سن و تحصیلات طرفین است. طی پژوهش های جهانی، مهم ترین فاکتور همسرگزینی از دیدگاه زنان، پشتکار و سختکوشی مرد و همچنین درآمد مکفی او است، که با این شرح حال، این مرد از این دو فاکتور برخوردار نیست. به طور کلی وقتی زبان مشترک زن و مرد به لحاظ اجتماعی با یکدیگر متفاوت باشند، مسلما علایق، فرهنگ و برخوردهایشان هم متفاوت است. به همین دلیل توصیه می شود قبل از تصمیم گیری برای طلاق حتما با مراجعه به مشاورین خانواده با عواقب و مشکلات طلاق آشنا شود، چرا که طلاق، شرایط را آسان تر نمی کند. در این جلسه هم زن و هم مرد حضور داشته باشند تا هر دو طرف حرف هایشان را بازگو کنند تا با انجام مصاحبه بالینی که در این جلسه توسط متخصصان انجام می شود، فضایی که مرد از همسرش ساخته و میزان دلبستگی اش به زندگی تعیین شود تا به این ترتیب مشخص شود، مرد از لحاظ بلوغ اجتماعی دچار مشکلاتی است یا خیر. در نتیجه با انجام این جلسات تصمیم نهایی برای ادامه زندگی یا جدایی گرفته شود.