آرشیو دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۸۹، شماره ۴۶۹۶
ورزشی
۲۴

لاماسیا، راز موفقیت بارسلونا

زمین تمرین تیم فوتبال بارسلونا (لاماسیا) از دید بسیاری از کارشناسان راز موفقیت و ماندگاری این تیم بزرگ و مردمی است و در تایید این نظریه باید گفت از بین ژاوی هرناندز، آندرس اینی یستا و لیونل مسی یک بازیکن امشب توپ طلارا بالای سر خواهد برد.

لاماسیا زمین تمرین تاریخی بارسلونا روزگاری یک زمین کشاورزی معروف در کاتالونیا بود و در سال 1702 رسما به نام عده ای از مردم محلی که روی آن به صورت فصلی کشاورزی می کردند سند خورد. 30 سال پیش بود که لاماسیا به عنوان هدیه به بارسلونا از سوی مردم ثبت شد و مدیرعامل وقت نیز سند آن را به عنوان ملک عمومی ثبت کرد تا برای همیشه یک خانه مردمی باقی بماند. از آن پس لاماسیا هم زمین تمرین تیم اصلی بارسلونا بود و هم آکادمی جوانان فوتبال بارسلونا و مسی، اینی یستا و ژاوی از نسل طلایی پرورش یافته در همین زمین هستند. هشت قهرمانی و افتخار در دو فصل چیز کمی نیست و این مردان لاماسیا بودند که چنین رویای بزرگی را تا مرز واقعیت نزدیک کردند. حتی اگر مراسم توپ طلای زوریخ را در نظر نگیریم، این خود بارسلونا است که قهرمان اصلی میدان بوده و مشخصا وابسته به چند نام و چند مراسم پر زرق و برق نیست. البته حضور سه بازیکن از یک تیم در مرحله پایانی رای گیری یک افتخار بزرگ است، افتخاری که در سال 1988 برای آ.ث میلان ایتالیا رخ داد. پپ گواردیولادر این خصوص می گوید: نسل کنونی که در بارسلونا می درخشد به سختی پرورش یافته است و مردم برای ایجاد آن هزینه زیادی کرده اند. برای بازیکنانی چون ژاوی، مسی یا اینیستا همیشه جایگزین داریم و تا وقتی لاماسیا زنده است بارسلونا نیز زنده خواهد بود.

هفت بازیکن از 11 بازیکن بارسلونا در دیدار فینال لیگ قهرمانان اروپا که طی آن منچستریونایتد را 2-صفر شکست دادند، پرورش یافته آکادمی لاماسیا بودند. خود گواردیولانیز فرزند لاماسیا است.