آرشیو چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۸۹، شماره ۱۱۵۳
پنج شنبه بازار
۱۴

پیشنهاد فرهنگی

قهوه تلخ، جشنواره فیلم فجر و جهان هولوگرافیک

امیرمهدی ژوله (فیلمنامه نویس و روزنامه نگار)

این روزها مشغول خواندن کتاب «جهان هولوگرافیک» به ترجمه داریوش مهرجویی (نوشته مایکل تالبوت) هستم. به رغم اینکه ترجمه مهرجویی، ترجمه خوبی نیست اما کتاب، کتاب خوبی است و به بسیاری از سوالات مخاطب پاسخ می دهد. اگر مخاطب تامل کند و با دقت این کتاب را بخواند، جواب بسیاری از سوال هایش را پیرامون مسائل متافیزیکی به طور علمی دریافت می کند. در واقع این کتاب درباره علم خداشناسی است و مخاطب پس از خواندن کتاب از علم به دین می رسد. داریوش مهرجویی به اندازه فیلمسازی اش مترجم خوبی نیست اما «جهان هولوگرافیک» آنقدر کتاب خوبی هست که خواندنش نگاه شما را به خیلی از مسائل تغییر دهد.

از دورخیزی که فیلمسازان و دست اندرکاران برای جشنواره فیلم فجر امسال کرده اند، می توان این گونه استنباط کرد که جشنواره فجر امسال دیدنی باشد. حضور فیلمسازانی همچون اصغر فرهادی، مسعود کیمیایی، داریوش مهرجویی، عبدالرضا کاهانی، رضا میرکریمی و... نوید یک جشنواره پررونق را می دهد. دو ماهی به جشنواره فیلم فجر مانده و پیشنهاد جشنواره در این روزها شاید کمی غریب به نظر بیاید ولی خبرهای تولید فیلم های جدید کارگردانان شاخص سینمای ایران که اغلب مراحل آخر تولید را می گذرانند و بحث فرم هایی که برای تولید کنندگان برای حضور در جشنواره پر می کنند، نوید جشنواره ای پربار را می دهد. البته همه اینها به شرط این است که بزرگان سینمای ایران فرم حضور در جشنواره فیلم فجر را پر کنند! اگر آنها حاضر شوند فیلم هایشان را میهمان جشنواره فیلم فجر کنند، جشنواره امسال دیدنی خواهد بود.

اما پیشنهاد سوم مجموعه «قهوه تلخ» است؛ مجموعه ای که برای آن عوامل بسیاری زحمت کشیده اند. سری یازدهم این مجموعه شنبه هفته آتی به بازار می آید. بعد از مدتی که به خاطر ایام شهادت این سریال پخش نشد، سری یازدهم به بازار می آید که جذابیت های خاص خودش را دارد. من پیشنهاد می کنم این مجموعه را جدی تر دنبال کنید چرا که ما سعی کردیم هر چه سریال به پیش می رود، قصه هایش جذاب تر باشند و بار کمیک سریال را هم بیشتر کنیم. یعنی برای قسمت های بعدی وقت و دقت بیشتری صرف شده تا اگر مخاطب حس خوبی به سریال دارد، این حالت تا انتهای سریال حفظ شود.