آرشیو دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۸۹، شماره ۱۹۸۴۲
اخبار کشور
۳

وحشت اسرائیل از روابط تجاری 690 میلیون یورویی ایران و آلمان

یک روزنامه صهیونیستی در گزارشی از وحشت سران تل آویو درباره فاز جدید روابط تجاری آلمان با ایران خبر داد.

به نوشته روزنامه جروزالم پست، «امانوئل ناشون»، از دیپلمات های اسرائیلی مستقر در برلین اعلام کرد: دو سمینار مشترک با ابتکار وزارت اقتصاد آلمان برای پیشبرد روابط تجاری با جمهوری اسلامی برگزار شده است.

براساس این گزارش، روز چهارشنبه هفته گذشته سمیناری در شهر بایروت در ایالت باواریا در زمینه صادرات محصولات آلمان به برخی کشورهای خاورمیانه همچون ایران برگزار گردید و حاضران به بررسی راه های افزایش سودمندی تجار آلمانی در این زمینه پرداختند.

این روزنامه سپس می نویسد: حجم روابط تجاری بین تهران و برلین با وجود ادعای رعایت تحریم های اعمال شده به میزان 690 میلیون یورو در سال پیش رسید و صادرات آلمان به ایران نسبت به میزان مشابه در سال قبل 5% افزایش نشان داد.

این روزنامه می نویسد: افزایش تجارت بین آلمان و ایران ناشی از بی توجهی وزارت بازرگانی آلمان بوده است و از سیاست تحریم ها نتیجه معکوسی حاصل شده است.

در این بین حتی مسئول اتاق بازرگانی آلمان با ایران از دادن پاسخی در این زمینه خودداری کرده است و تنها گفته است: ما مسئول روابط خود و تابع قانون فدرال آلمان هستیم و مسئله هولوکاست و غیره در اینجا جایگاهی ندارد.

آنجا هچ، سخنگوی اتاق بازرگانی آلمان در «بایرت» در ادامه گفته است: ما مسئول پاسخگویی به مسائل سیاسی نیستیم و تنها از سیاستهای دولت خود در قبال ایران حمایت می کنیم.

«دینا گرگر»، تحلیلگر اقتصادی صهیونیستی مطلع از روابط تجاری ایران و آلمان گفت: آلمانی ها برخلاف میل ما در حال وارد شدن به فاز جدیدی از روابط تجاری با ایران هستند و این سمینار برای دور زدن تحریم ها می باشد. ایران شریک تجاری خوب آلمان است.

این تحلیلگر افزود: در هنگامه آغاز گفت وگوهای هسته ای پیام آلمان واضح است و آنها توجهی به تحریم ها ندارند. به نظر من اقدامات این کشور (آلمان) نتایج مخربی برای ما خواهد داشت.