آرشیو سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۹، شماره ۴۷۱۴
ایران زمین
۲۳

پیشروی آب شور به سمت آب های شیرین خراسان رضوی

گروه«ایران زمین» با استمرار خشکسالی در 23 شهرستان خراسان رضوی، شاهد پیشروی آب شور به سمت آب های شیرین در سفره های زیر زمینی این مناطق هستیم.

جواد عرفانیان مدیرکل مدیریت بحران خراسان رضوی در گفت وگو با مهر اظهار داشت: پدیده خشکسالی موجب تغییر روند اقلیم، گسترش کویر، کاهش نزولات جوی و پیشروی آب های شور به سمت آب های شیرین شده است. ادامه این روند، باعث کاهش قابل ملاحظه آبدهی قنوات فصلی و چشمه های واقع در ارتفاعات و احتمالا خشک شدن آنها خواهد شد.

وی با تاکید برتسریع دراجرای طرح های مربوط به زیرساخت های خشکسالی، گفت: برای مدیریت خشکسالی، باید مدیران محلی، تمهیدات لازم را اتخاذ کنند. مدیرکل مدیریت بحران خراسان رضوی، خاطرنشان کرد: درحال حاضر به 597 روستا در سطح خراسان رضوی با تانکر آبرسانی می شود. عرفانیان با اشاره به اینکه درسطح استان خراسان رضوی شاهد تغییرات گسترده جوی هستیم، ادامه داد: این امر باعث تبخیر وتعرق رطوبت زمین وافزایش مصرف آب می شود. به غیر از شهرستان های درگز، مشهد و قوچان که خشکسالی در آنها به صورت نرمال تا ضعیف است، 23 شهرستان دیگر استان در وضعیت خشکسالی متوسط تا بسیار شدید قرار دارند.