آرشیو پنجشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۹، شماره ۳۰۵۸
سلامت
۱۶

هیچ کدام از محصولات آرایشی تبلیغ شده در ماهواره از فیلتر وزارت بهداشت ردنشده اند

کرم های بدون برچسب مجوز بهداشت را نخرید

یک متخصص پوست گفت: اگر قصد تهیه کرم ها و محصولات دیگر آرایشی بهداشتی را دارید به علامت مجوز وزارت بهداشت روی آنها توجه کنید.

دکتر علیرضا فیروز در گفت وگو با ایسنا افزود: اگر محصولات آرایشی و بهداشتی داخلی و خارجی، مجوز وزارت بهداشت را داشته باشند، آنها از حداقل استانداردها برخوردار هستند، اما محصولاتی که مجوز این وزارتخانه را ندارند، محل تولید، مواد سازنده و نحوه توزیع و نگهداری آنها مشخص نیست و تقریبا هیچ کدام از محصولات آرایشی و بهداشتی تبلیغ شده در ماهواره از فیلتر وزارت بهداشت ردنشده اند.

وی افزود: فروشندگان این محصولات در تبلیغات خود در شبکه های ماهواره ای فقط یک شماره تلفن اعلام می کنند و آدرس مشخصی در اختیار مشتریان خود قرار نمی دهند. به همین دلیل، برخی افراد پس از پرداخت هزینه های زیادی، این محصولات را خریداری می کنند، اما پوست آنها دچار حساسیت می شود و نمی توانند به مرجعی شکایت کنند، چون کسی مسوولیت عوارض به وجود آمده را نمی پذیرد.

معاون پژوهشی مرکز آموزش و پژوهش بیماری های پوست و جذام توصیه کرد: افراد برای استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی در درجه اول با پزشک معتمد خود مشورت و در درجه دوم از موادی که دارای مجوز وزارت بهداشت هستند، استفاده کنند.

فیروز درباره میزان اثربخشی ژل های تزریقی و کرم های ضدچین و چروک گفت: این محصولات اگر دارای مجوز وزارت بهداشت باشند، بر مبنای اصول علمی ساخته شده اند و چگونگی استفاده و عوارض آنها مشخص است.