آرشیو پنجشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۹، شماره ۱۱۸۷
اقتصاد
۴

بودجه 90 در ظرف اگر

بودجه سال 90 قرار است اول اسفند سال جاری به مجلس ارائه شود. برای بررسی بودجه چندان زمانی باقی نمانده است و به احتمال قوی مجلس بتواند تا پایان سال کار بررسی و تصویب بودجه سال آینده را به اتمام برساند. البته تحقق چنین امری بستگی به این دارد که احکام بودجه جدید نباشد و حتی به صورت شفاف بیان شده باشد.

بودجه سال 90 بر اساس سه قانون بالادستی برنامه پنج ساله پنجم توسعه، قانون هدفمندی یارانه ها و اصل 44 قانون اساسی تنظیم خواهد شد. برنامه پنج ساله پنجم توسعه اخیرا تدوین و به دولت ابلاغ شد.

اصل 44 قانون اساسی در برنامه ها نیز تجربه 3 تا 4 ساله دارد. تنها قانون هدفمندی یارانه ها می ماند که تجربه جدیدی است. بنابراین این سه قانون باید در بودجه سال آینده اعمال شوند. اگر این سه قانون به صورت شفاف آورده شوند و احکام به کار رفته در بودجه جدید نباشد به احتمال قوی بودجه تا پایان سال جاری تصویب می شود. یعنی بودجه به مدت 20 روز در کمیسیون های مربوطه بررسی و سپس در صحن علنی مطرح می شود. یک هفته نیز زمان نیاز است که بودجه در صحن به تصویب برسد.

نمایندگان مجلس باید سه شیفت کار کنند تا بتوانند بودجه سال 90 را بررسی و تصویب کنند. بنابراین احتمال دارد روند بررسی بودجه تا حدودی همراه با مشکل باشد.

بدین معنا که 5 تا 6 مورد احتمال دارد کار همراه بررسی و تصویب بودجه به سال آینده موکول شود. در صورتی که این اتفاق رخ دهد 2 تا 3 دوازدهم بودجه تصویب می شود تا دستگاه ها بتوانند فعالیت کنند.

دولت باید 15 آذر ماه بودجه را به مجلس ارایه می کرد اما دولت یک مورد را بهانه کرد که تا حدودی نیز این امر قابل پذیرش است. دولت مدعی شد بودجه باید به استناد برنامه پنج ساله پنجم تدوین شود و چون برنامه پنجم تقریبا اواخر دی ماه سال جاری به دولت ابلاغ شد، دولت نیز به ناچار بودجه سال 90 را با تاخیر به مجلس ارایه کرد.

در هر حال آنچه مسلم است اینکه که نمایندگان باید چند شیفت کار کنند تا بودجه سال 90 پیش از پایان سال جاری به تصویب برسد.

* عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی