آرشیو یکشنبه ۱ اسفند ۱۳۸۹، شماره ۱۱۸۹
صفحه آخر
۲۰

نگاه از بیرون: به یاد فیلم های آلفرد هیچکاک

جدایی نادر از سیمین موفق تر از درباره الی

اصغر فرهادی با این فیلم به جمع کارگردانان معاصر جهان پیوست. این درام اجتماعی و اخلاقی تحسین برانگیز که جامعه ی امروز ایران را به تصویر کشیده، دنباله فیلم «درباره الی» است و فرهادی را به ردیف فیلمسازان سرشناس معاصر دنیا رسانده است. تمام آنهایی که می خواهند، بدانند سینمای امروز ایران در چه شرایطی قرار دارد، باید این فیلم را ببینند. فرهادی در فیلم جدید خود بر روی داستانی دست گذاشته است که نه تنها درباره ی مردان و زنان، کودکان و والدین، عدالت و مذهب است، بلکه پرسش های جهانی و موضوعات حساسی چون مسوولیت پذیری، لزوم بیان حقیقت را مطرح می کند و این نکته را پررنگ ساخته است که خط میان انعطاف پذیری، خودخواهی و زورگویی تا چقدر می تواند باریک باشد. سرعت پیشرفت داستان فیلم بیننده را به یاد فیلم های کلاسیک آلفرد هیچکاک می اندازد، اما نقطه ی چشمگیر این فیلم نحوه ی کنترل سرعت طرح داستان است، همه این نشانه هاست که شما را به این یقین می رساند که «جدایی نادر از سیمین» موفق تر از «درباره ی الی»پله های تجاری جهان را طی می کند. فیلم با بازی باورپذیر بازیگران، بخصوص کودکان نقش آفرین، در کنار فیلمبرداری مبهوت کننده تماشاگر را میخکوب می کند.