آرشیو شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۸۹، شماره ۴۷۳۹
فرهنگ و اندیشه
۲۲

چالش های تولید علم

بررسی روند توسعه کشورهای پیشرفته نشاندهنده آن است که این کشورها به اهمیت و جایگاه تولید علم کاملا واقف بوده اند و برای تحقق آن به برنامه ریزی استراتژیک متوسل شده اند.

کشور ما نیز باید برای تحقق اهداف سند چشم انداز، تولید علم را در محور برنامه های توسعه قرار دهد. در حقیقت علم محوری و دانایی مداری به عنوان ستاره راهنمای حرکت دستگاه های اجرایی کشور محسوب می شوند.

اتخاذ این رویکرد با توجه به مجموعه تحولات بین المللی کاملا منطقی به نظر می رسد چرا که برخورداری از روش ها، نظریه ها و اندیشه های جدید کلید حل مشکلات و زمینه ساز تبدیل تهدیدها به فرصت ها است.

از آنجا که بسیاری از کشورهای در حال توسعه نیز به این مهم توجه کرده اند ضرورت توجه به علم و خط مشی های رسیدن به آن در کشورمان بشدت احساس می شود.

پژوهش نامه «چالش های تولید علم» مشتمل بر مجموعه ای از مقالات است. توسعه علمی در جمهوری اسلامی ایران؛ ابعاد، موانع و راهکارها، دانشگاه پژوهشی و نقش آن در تولید علم، تولید علم و خط مشی های رسیدن به آن، بررسی وضعیت انجمن های علمی، راهبردهای تحقیق و توسعه علمی و شناسایی موانع تولید علم از جمله مقالات این پژوهش نامه «چالش های تولید علم»به شمار می روند.