آرشیو پنجشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۸۹، شماره ۱۹۸۸۴
اخبار خارجی
۱۶

تظاهرات کارگری ویسکانسین به 8 ایالت دیگر آمریکا کشیده شد

اعتصاب ها و تظاهرات کارگری در ایالت ویسکانسین به هشت ایالت دیگر آمریکا کشیده شد.

به گزارش خبرگزاری ها، اعتراضات کارگری و کارمندی آمریکا که ابتدا از ایالت ویسکانسین و علیه لایحه پیشنهادی فرماندار این ایالت مبنی بر کاهش حقوق و مزایای کارگران آغاز شد اکنون به حداقل پنج ایالت دیگر کشیده شده است.

هزاران نفر در ایالات ایندیانا، اوهایو، میشیگان، تنسی و آیداهو با تجمع در خیابان ها علیه تضییع حقوق «طبقه متوسط» آمریکا از سوی مقامات رسمی کشورشان تظاهرات کردند.گزارش های دریافتی حاکی است، هر چند مردم ایالت ویسکانسین با اشغال ساختمان کنگره این ایالت توانستند جلوی تصویب لایحه ضدکارگری را بگیرند اما این بار فرماندار «آیداهو» و ایندیانا با پیشنهاد لایحه ای مشابه خواستار جبران کسری بودجه از جیب معلمان و کارگران این ایالات شده اند.تظاهرکنندگان در حالی که تابوت هایی را بر دوش خود حمل می کردند که روی آنها نوشته شده بود «تابوت طبقه متوسط» به تصویب «قوانین نژادپرستانه» اعتراض کردند.

یادآور می شود بسیاری از نمایندگان مجمع نمایندگی ایالت «ایندیانا» نیز به تقلید از سناتورهای «ویسکانسین» و برای رای ندادن به آنچه «لایحه ضدکارگری» می نامند این ایالت را ترک کرده اند.

تحلیلگران می گویند تاثیر این اعتراضات به تدریج دیگر ایالت ها را نیز خواهد گرفت. گروهی از حقوقدانان آمریکایی نیز این لوایح را که با هدف جبران کسری بودجه تهیه می شوند، حمله به حقوق کارگران و طبقه متوسط آمریکا می دانند.از سوی دیگر معلمان و کارگران در ایالات فلوریدا، آتلانتا و تنسی نیز با برگزاری تجمعات گسترده عملا به جمع معترضان سایر ایالات پیوسته و به شدت نسبت به تهیه و تصویب لایحه ای که حقوق اقشار ضعیف جامعه را تضییع می کند اعتراض کردند.