آرشیو دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۹، شماره ۳۰۹۰
جهان
۶

با انهدام 4دستگاه تانک نیروهای قذافی، انقلابیون مانع از پیشروی مزدوران دیکتاتور لیبی به شهر مصراته شدند

استقبال آمریکا از ایجاد منطقه پرواز ممنوع در لیبی

آمریکا از درخواست اتحادیه عرب مبنی بر ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی استقبال کرد. به گزارش الجزیره، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید ضمن اعلام استقبال واشنگتن از پیشرفت مهم صورت گرفته در موضعگیری اتحادیه عرب عنوان کرد آمریکا اعمال فشارهای بین المللی را علیه نظام معمر قذافی، رهبر لیبی افزایش خواهد داد و از ملت لیبی حمایت خواهد کرد. این سخنگو افزود: کشورهای جهان برای ارسال پیامی روشن و صریح به لیبی، متحد و خواستار توقف خشونت ها در لیبی هستند و نظام قذافی را مسوول این خشونت ها می دانند.

همچنین مصطفی عبدالجلیل، رئیس شورای انتقالی لیبی عنوان کرد: تصمیم وزیران خارجه کشورهای عربی در زمینه ارتباط داشتن با شورا به معنی به رسمیت شناختن ضمنی این شوراست. عبدالجلیل در تماس تلفنی با شبکه العربیه گفت: من از دیدگاه شورای اتحادیه عرب تقدیر می کنم و این تصمیم موجب می شود تمامی کشورها بر اساس سیاست ها و دیدگاه هایشان شورای انتقالی را به رسمیت بشناسند. اما مذاکره با شورا به منزله به رسمیت شناختن ضمنی این شوراست. مذاکرات بین المللی برای سرنگونی قذافی در حالی انجام می شود که نیروهای وابسته به دیکتاتور لیبی همچنان برای پس گرفتن شهرهایی که در کنترل انقلابیون است، به بمباران مناطق مسکونی ادامه می دهند. به گزارش خبرنگار الجزیره، جنگنده های وابسته به نظام معمر قذافی، رهبر لیبی صبح دیروز دو حمله جدید به مرکز ایست بازرسی انقلابیون در شهر العقیله صورت دادند. خبرگزاری فرانسه نیز اعلام کرد: انتقال ده ها خودروی نظامی از العقیله به البریقه در شرق و حملات بی امان، موجب عقب نیشنی انقلابیون شده است.

در مصراته نیز گردان های وابسته به قذافی به حملات خود برای تسلط بر این شهر که مهم ترین مقر انقلابیون است، ادامه می دهند. شاهدان عینی گفتند: نیروهای انقلابی مانع از پیشروی نیروهای قذافی به مرکز شهر مصراته شدند؛ به طوری که 4 دستگاه تانک نیروهای قذافی را منهدم کردند. پایگاه اینترنتی المحیط اعلام کرد: گردان حمزه وابسته به خمیس قذافی به انقلابیون در شهر مصراته پیوستند. در شهر راس لانوف نیز سربازان طرفدار نظام قذافی تصاویر قذافی را دوباره سر در سازمان ها قرار داده و شعارهای انقلابیون بر دیوارهای شهر را پاک کرده اند.