آرشیو سه‌شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۰، شماره ۱۹۸۹۳
حوادث
۱۵

به دلیل اختصاص نیافتن بودجه پروژه استراتژیک ساخت هواپیمای خورشیدی متوقف شد

در حالی که تکنولوژی ساخت هواپیماهای خورشیدی استراتژیک ارتفاع بالادر اختیار آمریکایی هاست، محققان جهاد دانشگاهی که به تکنولوژی طراحی این هواپیما دست یافته اند به دلیل تخصیص نیافتن بودجه سالهاست که مجبور به توقف اجرای این طرح شده اند.

به گزارش فارس از سال 85 اخبار متعددی در رابطه ساخت و طراحی هواپیمای خورشیدی استراتژیک ارتفاع بالادر کشور مطرح شد، این پروژه بعد از اختصاص بودجه مشخص در سال 85 به جهاد دانشگاهی محول شد.

محمد حسین یادگاری رئیس جهاد دانشگاهی در همین زمینه گفت: مدل کوچک هواپیمای خورشیدی در واحد شریف جهاد دانشگاهی طراحی و ساخته شده و کارهای آزمایشی را با موفقیت به پایان رسانده است.

وی ادامه داد: برای ادامه این پروژه و تولید آن، نیاز به کارفرما دارد تا بتوانیم آن را تجاری کنیم و ما آمادگی انتقال فناوری هواپیمای خورشیدی را داریم.

یادگاری افزود: علت ساخت این هواپیما دستیابی به تکنولوژی ساخت هواپیماهای فوق سبک است و کامپوزیت هایی که می توان با این بدنه فوق سبک ساخت.

در این مدل کوچک، یک هواپیما با طول بال 3 متر تا ارتفاع 300-200 متری پرواز کرد و بعد با موفقیت فرود آمد.در صورتی که این پروژه ادامه پیدا کند، می توان با اختصاص بودجه ای معادل 250 میلیون، ارتفاع پرواز این هواپیما را به 3 هزار پا رساند و همچنین با سرمایه گذاری می توان آن را تولید کرد.

برای انجام مراحل بعدی باید بودجه لازم برای آن اختصاص پیدا کند تا بتوان به ارتفاع 20 هزار پا و در مرحله بعد تا 70-60 هزار پا ارتفاع پرواز کنیم، چون به صورت یک مرحله ای نمی توان به تکنولوژی مرحله بالادست پیدا کرد، اما این پروژه نیزمانند پروژه هواپیمای نیروی انسانی به دلیل کمبود بودجه متوقف شد.