آرشیو سه‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۰، شماره ۲۳۳۸
ورزش
۲۴

پس از نفت، وزارت صنایع هم کنار می کشد؟

آینده باشگاه های دولتی در خطر

پس از اینکه وزارت نفت اعلام کرد از سال آینده در ورزش حرفه ای هزینه نخواهد کرد، باشگاه های صنعتی هم برای ادامه فعالیت با آینده ای مبهم روبه رو هستند.

به گزارش ایسنا، پس از آنکه نمایندگان مجلس در اواخر پاییز سال گذشته در قانون پنجم توسعه تصمیم به تصویب بندی گرفتند که بر اساس آن سازمان های دولتی از هزینه کردن در ورزش حرفه ای منع شدند، این قانون حساسیتی را ایجاد نکرد و واکنشی را به دنبال نداشت، اما با آغاز اجرای این قانون رفته رفته وزارتخانه ها قانون مجلس را عملی می کنند.

ابتدا وزارت نفت اعلام کرد که می خواهد این قانون را عملی کند و این زنگ خطر را برای باشگاه هایی نظیر صنعت نفت آبادان و نفت تهران به صدا درآورد. پس از آن به نظر می رسد دیگر وزارتخانه ها هم چنین تصمیمی دارند.

به لحاظ تعدد باشگاه های فعال در ورزش حرفه ای وزارت صنایع یکی از پرکارترین بخش ها است. باشگاه هایی نظیر فولاد مبارکه سپاهان، ذوب آهن، سایپا، پیکان، مس کرمان و... باشگاه هایی هستند که زیر نظر وزارت صنایع و با بودجه این نهاد دولتی ارتزاق می کنند. در این شرایط اگر وزارت صنایع تصمیم بگیرد مانند وزارت نفت فعالیت هایش را در ورزش قهرمانی محدود کند، این زنگ خطری بزرگ برای باشگاه های قدیمی ورزش کشور به حساب می آید، البته تصمیمی که وزارت نفت و پس از آن دیگر وزارتخانه ها خواهند گرفت، تصمیمی نیست که آنها به خودی خود گرفته باشند.

براساس قانون پنجم توسعه وزارتخانه هایی نظیر وزارت نفت و صنایع نمی توانند در ورزش قهرمانی هزینه کنند. اتفاقی که اگر به همین منوال صورت بگیرد، شرایط را برای باشگاه های اقتصادی و صنعتی که هنوز براساس اصل 44 قانون اساسی خصوصی نشده اند، دشوار می کند.

بعید نیست پس از تصمیم وزارت نفت، دیگر وزارتخانه ها نظیر وزارت راه و ترابری و صنایع که دستی بر آتش ورزش دارند هم چنین تصمیمی بگیرند. آنگاه باید دید تکلیف باشگاه های تمام دولتی ورزش ایران چه می شود؟