آرشیو دوشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۰، شماره ۱۲۲۴
پزشکی
۱۶

راهنمایی هایی برای سلامت دندان

مسواک برقی هم مفید است

خوانندگان محترم می توانند پرسش های خود را با ذکر سن، محل سکونت و شرح مختصری از مشکل و هر موضوعی که در یافتن علت کمک کند، مطرح سازند تا پاسخ داده شود. برای طرح پرسش های خود می توانید با آدرس info@doctoryashil. com مکاتبه کنید.

راه برطرف کردن سیاهی ناشی از مصرف آهن در کودکان چیست؟

بدرنگی های ناشی از قطره آهن معمولاسطحی بوده و به جز تغییر ظاهری، ماهیت مخربی ندارند. پس از استفاده از این داروها، سطح دندان را با دستمال تمیز مرطوب به دقت پاک کنید و دهان کودک را بشویید.

لطفا در مورد فواید یا مضرات احتمالی مسواک برقی هم مطالبی بنویسید.

چیزی که مهم است، روش صحیح مسواک زدن است به شکلی که همه قسمت های دندان ها به طور صحیح پاک شوند. در مواردی که فرد دقت کافی در مسواک زدن ناحیه های دور از دسترس تر به خرج نمی دهد، مسواک های برقی به دلیل خاصیت دورانی و کوچک تر بودن سر آن، ممکن است باعث تمیز شدن قسمت های بیشتری از دندان شود. به هر حال چه با مسواک های برقی و چه با مسواک های عادی، باید دقت کافی در تمیز کردن نواحی مختلف دندان ها به ویژه پشت دندان ها و دندان های دورتر مبذول شود.

پدر من سیگاری و دندان هایش هم مصنوعی است. 70 سال عمر دارند. سوال این است: برای از بین بردن جرم سیگار از روی دندان های مصنوعی شان از چه موادی استفاده کنند؟ قابل ذکر اینکه با مسواک یا قرار دادن در محلول رقیق شده وایتکس کاری از پیش نرفته.

بهتر است که دندان های دست دندان را تعویض کنید. معمولاقسمت لثه دست دندان با پالیش و... تمیز می شود، اما دندان ها بهتر است تعویض شوند. البته ممکن است دندان ها را هم بتوان با پالیش تمیز کرد. بستگی به میزان جرم گرفتگی دارد.

یک دختربچه چهار ساله دو ضایعه پلیپ مانند حدود سه میلیمتر با قوام نرم در فک بالایش درست روی لثه های دندان های نیش دارد، البته بدون درد. تشخیص شما چیست؟

هیچ تشخیص خاصی نمی توانم بدهم. نیاز به معاینه یا دیدن عکس های پلیپ ها هست.

* جراح، دندانپزشک