آرشیو سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۰، شماره ۴۷۸۸
داخلی
۳

خبر

درخواست پیگیری حقوق مجروحان شیمیایی جنگ در محاکم خارجی

جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه ای به وزیر امور خارجه پیگیری حقوق جانبازان و قربانیان جنگ شیمیایی در جریان هشت سال دفاع مقدس از طریق محاکم خارجی را خواستار شدند.

در بخشی از این نامه آمده است: انجمن دفاع از حقوق مصدومین شیمیایی سردشت از سه سال پیش شکواییه ای به دادگاه ویژه رسیدگی به جنایات حکومت ساقط شده عراق با وکالت آقای بکر محد سدیق تقدیم شد که دادسرا به استناد غیرعراقی بودن شاکیان، شروع تحقیقات مسکوت و آن را منوط به طرح موضوع از سوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دانسته است. این گروه از نمایندگان با اشاره به سپری شدن عمر دادگاه مزبور (تا یک ماه آینده) و به جهت استفاده از فرصت از وزارت امور خارجه خواسته اند که به استناد قانون الزام دولت به پیگیری حقوق جانبازان و قربانیان جنگ شیمیایی از طریق محاکم خارجی پیگیری های لازم به منظور احقاق حق را انجام دهد.

نزدیک به 1000 نفر ارتشی هنگام خنثی سازی میادین مین شهید یا مجروح شده اند

فرمانده قرارگاه پاکسازی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران خبر داد که پس از جنگ تحمیلی نزدیک به 1000 نفر ارتشی هنگام خنثی سازی میادین مین شهید یا مجروح شده اند.

امیر سرتیپ ستاد کریم همتی فرمانده قرارگاه پاکسازی نیروی زمینی ارتش هنگام عیادت از استوار دوم محمد فیروزی تخریبچی گردان مهندسی لشکر 88 زاهدان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران که در جریان خنثی سازی یکی از میادین مین نفت شهر در غرب کشور بر اثر انفجار مین مجروح شده است، این مطلب را عنوان کرد. امیر همتی گفت: از سال 1367 تاکنون 170 نفر از نیروهای تخریبچی قرارگاه پاکسازی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در جریان خنثی سازی میادین مین به درجه رفیع شهادت نایل شده و 800 نفر دیگر مجروح شده اند.