آرشیو شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۰، شماره ۴۷۹۷
توسعه
۸
تک خبر

بانک جهانی با معرفی 18 کشور پیشرو

ایران دومین «قطب رشد منطقه ای» در خاورمیانه شناخته شد

بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود با معرفی 18 کشور به عنوان قطب های رشد منطقه ای در جهان، ایران را دومین قطب رشد در خاورمیانه و شمال آفریقا معرفی کرد.

بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود موسوم به «چندقطبی بودن: اقتصاد جدید جهان» از گسترش نقش کشورهای در حال توسعه در اقتصاد جهان و پایان یافتن سلطه کشورهای صنعتی بر آن خبر داده است. این گزارش پیش بینی کرده است در آینده نزدیک حاکمیت دلار به عنوان ارز واحد بر اقتصاد جهان از میان برود و مجموعه ای از ارزهای دیگر در سطح اقتصاد بین الملل اهمیت یابند؛ ارزهایی که بویژه متعلق به کشورهای نوظهور هستند.

بانک جهانی در ادامه شاخصی به نام «قطب‎های رشد منطقه‎ای» را تعریف کرده و به معرفی کشورهای در حال توسعه ای پرداخته است که قطب رشد در منطقه خود بوده اند. این شاخص بر پایه میزان رشد اقتصادی، حجم هر اقتصاد و میزان کمک آن به رشد اقتصادی در منطقه خود تعیین شده است. آمار استفاده شده در این خصوص مربوط به سال های 2004 تا 2008 است. در این گزارش ایران با کسب نمره 12/26 پس از عربستان دومین قطب رشد در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا شناخته شده است. نمره عربستان در این زمینه 26/28 اعلام شده است. مصر نیز با کسب نمره 71/25 سومین قطب رشد در منطقه شناخته شده است