آرشیو یکشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۰، شماره ۳۱۳۵
سلامت
۱۶

خطر استفاده از گوش پاک کن را جدی بگیرید

یک فوق تخصص اطفال گفت: پاک کردن داخل گوش با گوش پاک کن نه تنها موجب تمیز شدن گوش نمی شود بلکه جرم ها را به سمت پرده گوش هدایت کرده و همین مساله عواقب خطرناکی نظیر پاره شدن پرده گوش را به وجود می آورد.

احمد هاشمی، گرفتگی بینی را یکی از عوامل ابتلای کودکان به عفونت گوش میانی دانست و در گفت وگو با فارس افزود: زمانی که کودک دچار سرماخوردگی می شود گرفتگی بینی نیز به وجود می آید و این مساله موجب عدم تخلیه ترشحات داخل بینی خواهد شد.

وی افزود: از آنجایی که بین مجرای بینی و گوش ارتباط وجود دارد، اگر ترشحات داخل بینی که بر اثر سرماخوردگی شدت یافته تخلیه نشود، وارد گوش شده که در نهایت منجر به عفونت گوش میانی خواهد شد.

این فوق تخصص اطفال، رعایت بهداشت و جلوگیری از سرماخوردگی مکرر را مهم ترین اقدام در پیشگیری از ابتلای کودکان به عفونت گوش میانی بیان کرد و گفت: توصیه می شود مادران از پاک کردن گوش کودک خود پس از استحمام خودداری کنند. به گفته این متخصص، پاک کردن داخل گوش با گوش پاک کن نه تنها موجب تمیز شدن گوش نمی شود بلکه جرم ها را به سمت پرده گوش هدایت کرده و همین مساله عواقب خطرناکی نظیر پاره شدن پرده گوش را به وجود می آورد. هاشمی در خصوص عوارض عفونت گوش میانی در کودکان اضافه کرد: اگر این بیماری به موقع درمان نشود موجب تجمع مایع و تکرار عفونت می شود که در نهایت پاره شدن پرده گوش را به وجود می آورد.