آرشیو پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۰، شماره ۱۹۹۴۲
اخبار کشور
۲

در واکنش به جوسازی ها صالحی: خلبان هواپیمای حامل مرکل پرواز را اشتباه اعلام کرده بود

وزیر امورخارجه اعلام کرد که مشکل بوجود آمده در مورد ایجاد وقفه در پرواز خانم «آنگلامرکل» صدراعظم آلمان برای عبور از فضای جمهوری اسلامی ایران بخاطر اشتباه خلبان بوده است.

علی اکبر صالحی دیروز پس از جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در این باره اظهار داشت: در این قضیه، اشتباه از طرف خلبان بوده که نتوانسته «کد» را بدهد و مسئله خاصی نبوده است.

وی همچنین در مورد وضعیت دیپلمات ایرانی که در مصر بازداشت شده بود نیز با بیان این که این اتفاق یک سوءتفاهم بود که رفع شد، گفت: این دیپلمات آزاد شد و با 45 میهمان مصری به ایران آمد.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز با بیان اینکه مجوزهای لازم برای عبور هواپیماهای حامل خانم مرکل از قبل و به موقع صادر شده بود گفت که مشکل به وجود آمده در ایجاد وقفه در پرواز مذکور مشکل فنی بوده است.

«رامین مهمان پرست» در واکنش به خبر مربوط به عبور هواپیمای حامل صدراعظم آلمان گفت: مجوزهای لازم برای عبور هواپیماهای حامل خانم مرکل صدراعظم آلمان برای عبور از فضای جمهوری اسلامی ایران از قبل و به موقع صادر و به اطلاع سفارت آلمان در تهران رسیده بود.

مهمان پرست افزود: مشکل به وجود آمده در مورد ایجاد وقفه در پرواز مذکور برای عبور از فضای جمهوری اسلامی ایران تنها ناشی از یک مشکل فنی بوده که بلافاصله مرتفع شده و پرواز مذکور توانسته است به مسیر خود ادامه دهد.

بر همین اساس «گوئیدو وستروله» وزیر امورخارجه آلمان در بیانیه ای اعلام کرد: ممانعت از عبور صدراعظم آلمان بر فراز ایران قطعا غیرقابل قبول است. این نشان دهنده بی احترامی به آلمان است که ما آن را نمی پذیریم.

براساس این گزارش، وستروله «علیرضا شیخ عطار» سفیر ایران در برلین را برای توضیح آنچه نقض کنوانسیون های بین المللی که از سوی آلمان به هیچ وجه قابل تحمل نیست خوانده، به سفارت خارجه آلمان احضار کرده است.

مرکل که اکنون در دهلی نو به سر می برد در کنفرانس مطبوعاتی با مانموهانگ سینگ نخست وزیر هند از توضیح دادن درباره این اتفاق امتناع کرد.

وی گفت: من بسیار خوشحالم که سالم به این جا رسیدم. همه چیز به شکلی عالی انجام شده است. ما رایزنی های آلمان و هند را داشته ایم. این مهم ترین چیز است.