آرشیو سه‌شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۰، شماره ۳۱۴۷
ماشین
۱۲
تاریخچه خودرو

«اسکودا» همچنان پله های ترقی را طی می کند

مترجم: آزاده سیدمیرزایی جهقی
منبع: سایت HISTORY OF skoda

شرکت خودروسازی اسکودا در سال 1859 برای تولید خودروهای نظامی توسط ارتش در آلمان تاسیس شد. این شرکت تا 1890 که به عنوان یک شرکت خودروساز شناخته شود، پس از تولید محصولات نظامی به تولید دوچرخه و موتورسیکلت پرداخت و نهایتا در 1905 عملاشروع به تولید خودرو کرد. اما با آغاز جنگ جهانی اول دوباره تولید خودروهای نظامی را آغاز کرد و با پایان جنگ به کار تولید کامیون پرداخت اما با رکود اقتصادی شدید پس از جنگ، شرکت اسکودا رو به افول گذاشت ولی پس از سپری شدن دوران رکود با تولید چند خودرو به دوران رونق خود بازگشت. این رونق هم دیری نپایید و با آغاز جنگ جهانی دوم مجبور به تغییر تولیدات خود شد و دوباره ساخت خودروهای جنگی را از سرگرفت و خودروهای جنگی مانند سری 1101 را عرضه کرد. پس از اتمام جنگ جهانی دوم، اسکودا تولیدات عادی خود را از سر گرفت.

در دهه 80 خودروهای اسکودا در انگلستان به محبوبیت زیادی دست یافت و به فروش هم رسید. در 1987 شرکت اسکودا خودروی مدل Favorit را معرفی کرد که این خودرو دراروپا به موفقیت خوبی هم دست یافت.

در 1991 اسکودا 30درصد از سهام خود را به گروه VOLKSWAGEN واگذار کرد و درادامه اسکودا به عنوان یکی از برندهای این گروه خودروساز آلمانی به تولید خود ادامه داد. به این ترتیب در 1995 نیز70 درصد سهام اسکودا و در سال 2000 تمام 100 درصد سهام این شرکت بهVOLKSWAGEN واگذار گردید و اسکودا عملاتحت رهبری کامل این گروه قرارگرفت. در سال بعد خودروی ladaVAZ تحت برند اسکودا به بازارعرضه شد. در 1994 خودروی مدل Felicia دوباره با ساختاری جدید تولید شد.

در سال 2001 اسکودا خط تولید جدید خود را در کشور هند راه اندازی کرد و صادرات خود را به کشورهای دیگر توسعه داد. در 2006 اسکودا مدل جدید خود به نام Roomstar و در 2007 نیز خودروی مدل جدید Fabia را عرضه کرد، در همین سال تولید خودروهای اسکودا در کشور چین نیز آغاز و تا 2010 چین به بزرگ ترین بازار اسکودا تبدیل شد. در 2011 دو خودروی Octavia و Superb در کشور استرالیا با برند اسکودا تولید و عرضه شد.

در همین سال خودروهای سری D اسکودا نیز تولید شد و به محبوبیت زیادی نیز دست یافت. در حال حاضر اسکودا با تولیدات وسیع خود درکشورهای مختلف همچنان پله های ترقی را طی می کند.