آرشیو سه‌شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۰، شماره ۱۹۹۴۴
اخبار کشور
۳

تقویت دیپلماسی رسانه ای ایران در آمریکای لاتین با راه اندازی تلویزیون هیسپن

الیوت بروکنر تحلیلگر رسانه، راه اندازی تلویزیون هیسپن در آمریکای لاتین از سوی ایران را در راستای قدرت نرم جمهوری اسلامی دانست.

این تحلیلگر رسانه در مقاله اخیر خود نوشت: ایران برای نفوذ بیشتر در آمریکای لاتین در دیپلماسی رسانه ای خود تلویزیون هیسپن (Hispan tv) را به راه انداخته و با هوشمندی زبان اسپانیایی را برای آن انتخاب کرده است.

به گزارش مشرق، وی تصریح کرد؛ در سال 2008، سایت «لاتم تات» در مورد حضور ایران در آمریکای لاتین مطالبی نوشته بود. این موضوع در سال های اخیر مخصوصا با تلاش های ایران برای تقویت روابط با کشورهای آمریکای لاتین به ویژه ونزوئلاتوجه زیادی را به خود جلب کرده است، و به یک عامل موثر در مذاکرات احتمالی بین ایالات متحده و بسیاری از کشورهای منطقه تبدیل شده است.

وی در ادامه نوشت: مبارزه برای تسخیر قلوب و اذهان از 3 مه، زمانی که کوبا و ایران اعلام کردند که قصد دارند همکاری رسانه ای خود را از طریق برنامه های اسپانیایی شبکه تلویزیونی هیسپن (HispanTV) گسترش دهند، وارد مرحله جدیدی شده است. تلویزیون هیسپن هفته گذشته، هشت ماه پس از اعلام اهمیت افزایش آگاهی از «مشروعیت ایدئولوژیک» ایران از سوی مقامات دولتی ایران در سپتامبر 2010 راه اندازی شد.

وی با اشاره به هوشمندی ایران در انتخاب زبان اسپانیایی برای راه اندازی این تلویزیون اضافه کرد. این شبکه برای کشورهای اسپانیایی زبان که اکثر آنها در آمریکای لاتین واقع شده اند راه اندازی شده است. راه اندازی این شبکه نمونه ای از تلاش های مبارزاتی دولتها در زمینه کسب قدرت نرم برای ارتقای سیاست، بهبود دیپلماسی عمومی و داشتن حرفی برای گفتن در این آشفته بازار اطلاعاتی است.

روزنامه میامی هرالد گزارش می دهد که هدف از این همکاری انتشار «اخبار معتبر دست اول» بوده چرا که این یک هدف مطلوب است که به ندرت قابل حصول بوده و نیازمند سال ها تلاش و همکاری است.

این تحلیلگر رسانه در پایان افزود: دولت ایران فاقد دیدگاه و نقطه نظر نبوده و طبعا شبکه اطلاع رسانی آن نیز بدون دیدگاه نخواهد بود و این تلویزیون قدرت نرمی برای جمهوری اسلامی خواهد بود.