آرشیو پنجشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۰، شماره ۳۱۴۹
شعر جوان
۸
آینه های روبه رو

3 شعر برای شاعره دربند بحرینی

پیمان طالبی شاعری است جوان متولد 1370 و اهل رشت که البته این روزها در شهر تفرش دانشجو است و در رشته مهندسی مکانیک تحصیل می کند.

طالبی بتازگی 3 رباعی سروده است که هر 3 شعر را به شاعره جوان و دربند بحرینی «آیات القرمزی» تقدیم کرده که با شعر خوانی خود در میدان لولو و خبر دستگیری اش موجی از شور و اراده را در میان انقلابیون بحرین

به وجود آورد.

دادستان عمومی و نظامی بحرین او را به شرکت در تجمعات به قصد ارتکاب جرم و تحریک و نفرت پراکنی علیه رژیم حاکمه متهم کرده است.

آیات القرمزی دومین زنی است که از زمان شروع اعتراضات در بحرین توسط نیروهای بحرینی دستگیر شده است. پیش از او جلیلة سلمان به علت کشف سرودها و آهنگ های ضد دولتی توسط ماموران دولتی بحرین دستگیر و به 4 سال حبس محکوم شد.

اما این 3 رباعی اگرچه شاید از نظر فرم و تکنیک های رباعی سرایی چندان رباعی های درخشانی نباشند اما درونمایه و تعهد شاعر جان و حالی به آنها بخشیده است که خواندن آن بی هیچ مبالغه ای خالی از لطف نیست.

طالبی توانسته در این رباعی ها با استفاده از کارکردهای قافیه و به صورت غیر مستقیم انتقاد خودش را به سردمداران و خلفای عربی اعلام کند و همچنین در یکی دیگر از رباعی ها از بیان تمثیلی برای روایت درد و سختی های مردم انقلابی بحرین بهره برده است.

این شاعر جوان کشورمان نشان می دهد که با وجود سن وسال کم قالب های شعر فارسی و به خصوص رباعی را به خوبی می شناسد و توانسته ضمن تصویرپردازی در سطرهایی با کشف و شهود شاعرانه مضامینی نوین در حوزه ادبیات مقاومت هم ارائه کند اگرچه همان طور که پیش از این اشاره شد شاید نتوان از این رباعی ها به عنوان نمونه هایی درخشان و ماندگار نام برد اما قطعا در گشودن پنجره های تازه در شعر متعهد ایران تاثیرگذار خواهد بود.

حسن یوسف

سرسبزی نوبهار اینجا مرده ست

چون خاطر شاخه برگ ها آزرده ست

گل ها ز تاسف سرشان پایین است

در باغچه حسن یوسفی پژمرده ست

هشدار

گیرم منش خلیفه می سوزاند

همچون روش سقیفه می سوزاند

اما اگر آیات خدا شعله کشد

هر آیه این صحیفه می سوزاند!

سکوت

در کوچه زدند مادرم را...

ساکت!

دیدید غم برادرم را؟...

ساکت!

امروز دگر سکوت ما جایز نیست

کردند شکنجه خواهرم را...