آرشیو سه‌شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۰، شماره ۳۱۵۳
صفحه آخر
۲۰
چهره روز

قذافی مات شد؟

علی محزون

«درگیری موافقان و مخالفان قذافی در خاک تونس ادامه دارد»، «احتمال حمله قبایل محلی به مخالفان در مصراته»، «اجدابیا و مصراته همچنان خطوط مقدم جنگ در لیبی اند» و «حمله مجدد نیروهای ناتو به مقر قذافی در طرابلس» اینها اخبار لحظه به لحظه اوضاع کنونی لیبی است.

این اتفاقات برای اغلب رسانه های جهان از اهمیت بالایی برخوردار است، اما در این میان ظاهرا برای تنها کسی که اهمیتی ندارد «معمر قذافی» است.

رهبر لیبی دیروز در مقابل دوربین تلویزیون دولتی این کشور با رئیس فدراسیون جهانی شطرنج دیدار و حتی با او شطرنج بازی کرد. رفتاری که مفهومی جز دهن کجی به رسانه ها و مردم و مخالفان و افکار عمومی ندارد. به گزارش یورونیوز، ایلیومژینف، رئیس فدراسیون بین المللی شطرنج که برای دیدار با معمر قذافی، رهبر لیبی و گفت وگو بر سر برگزاری مسابقات قهرمانی شطرنج جهان که قرار بود ماه اکتبر شهریور در این کشور برگزار شود، به طرابلس سفر کرده بود، می گوید پس از بازی شطرنج با رهبر لیبی، قذافی به وی گفته است که تحت هیچ شرایطی لیبی را ترک نخواهد کرد.

اما در شمال لیبی، جنگجویان مخالف در شهرهای مصراته و زاویه به جای بازی شطرنج، با هواداران نظامی معمر قذافی که در پی تصرف مجدد این شهرها هستند، به تبادل آتش پرداختند. کنترل این دو شهر که در نزدیکی طرابلس، پایتخت لیبی قرار دارند در اختیار مخالفان معمر قذافی است و ارتش لیبی از هفته گذشته با حملات مکرر، برای بازپس گیری این 2 شهر تلاش می کند. هر چند هنوز از نتیجه بازی رئیس فدراسیون بین المللی شطرنج با دیکتاتور لیبی خبری منتشر نشده است، اما بدون شک قذافی از سوی مردم و افکار عمومی در جهان یک شکست خورده به تمام معناست. قذافی ممکن است با چند سرباز روی صفحه شطرنج برای حریفش خط و نشان بکشد، اما بدون شک او در میان مردم کشورش مدت هاست که مات شده است.