آرشیو سه‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۰، شماره ۳۱۵۸
ایران
۱۵

راه اندازی نخستین بندر خشک کشور در مراغه

رئیس سازمان بازرگانی آذربایجان شرقی از راه اندازی نخستین بندر خشک کشور در شهرستان مراغه به عنوان تحولی عظیم در اقتصاد استان و منطقه شمال غرب خبر داد.

به گزارش برنا، صادق نجفی افزود: مراغه به دلیل برخورداری از خطوط ریلی و نزدیکی به بازار عراق و ترکیه، بهترین گزینه راه اندازی بندر خشک در منطقه شمال غرب کشور است.

بندر خشک، پایانه ای ترکیبی است که به بندر ساحلی متصل است و تجهیزات لازم برای مواجهه با تردد ناشی از چندین شیوه حمل و نقل اعم از جاده ای، ریلی و هوایی در آن در نظر گرفته شده است و مشتریان می توانند کالاهایشان را با استفاده از این شیوه ها به آن ارسال کنند یا از آن تحویل بگیرند.

رئیس سازمان بازرگانی آذربایجان شرقی تصریح کرد: افتتاح ترمینال ترانزیت و ترانشیپمنت کالادر شهرستان مراغه به عنوان یکی از نقاط کلیدی کشور، امکان کاهش هزینه سرویس دهی و زمان تحویل کالارا برای صادرکنندگان به وجود خواهد آورد و با توجه به افزایش نرخ کرایه حمل و نقل جاده ای، ترانزیت ریلی بهترین گزینه برای کاهش هزینه ها محسوب می شود.

نجفی از دیگر اهداف و مزیت های مهم راه اندازی این ترمینال را طرح ترانزیت سوخت از منطقه و ساده سازی حمل آن به کشورهای همجوار از جمله عراق دانست و گفت: در حال حاضر ترانزیت سوخت به عراق از کانال سوئز و دریای مدیترانه در ترکیه انجام می شود که هزینه آن به مراتب بیشتر از حمل و نقل سوخت از طریق ترمینال مراغه به عراق است.

صادق نجفی با تاکید بر اهمیت بازار چند میلیونی عراق برای تولیدات کشور بالاخص آذربایجان شرقی گفت: با راه اندازی پایانه صادراتی، ترانزیتی و ترانشیپمنت کالاو سوخت مراغه، فعالیت های ترانزیت کالابه عراق افزایش می یابد.

وی ادامه داد: شهرستان مراغه به دلیل نزدیکی به کشور عراق، اتصال به خطوط ریلی کشور و داشتن زیرساخت های مناسب در زمینه های مختلف از جمله بانک، زمینه های اقتصادی، صنعتی و کمرگی برای ترانزیت کالاو سوخت به عراق انتخاب شده است.

نجفی ارائه سرویس های منظم و مناسب تر به صادرکنندگان کالا، کاهش هزینه ها و تنوع در مبادی ورودی و خروجی کشور، کاهش زمان تحویل کالابه فعالان اقتصادی، حل مشکل ترافیک کانتینر و کالادر گمرک را از دیگر مزیت های ایجاد نخستین بندر خشک در شهرستان مراغه عنوان کرد.