آرشیو سه‌شنبه ۷ تیر ۱۳۹۰، شماره ۳۱۶۴
فرهنگ و هنر
۵

سیمرغ دوباره به پرواز درمی آید

سازهای پروژه سیمرغ در حالی برای دومین بار در تیرماه سال 90 در تالار وحدت به صدا درمی آید که حمید متبسم و همایون شجریان در آستانه برگزاری این کنسرت، از آلبوم این اثر موسیقایی به شکلی نمادین رونمایی کردند و میرجلال الدین کزازی نیز از رابطه شاهنامه و موسیقی گفت.

در نشست خبری دیروز، میرجلال الدین کزازی، استاد برجسته زبان و ادبیات فارسی درباره پیوندهای شاهنامه و موسیقی گفت: وقتی می خواهیم، شاهنامه را به ساخته موسیقایی برگردانیم، با دگرگونی در زمان روبه رو هستیم، زیرا آن ساخته خنیایی که در پیوند با بیت ها پدید می آید به درازا می انجامد، در حالی که در خنیای ناب، موسیقی در معنای راستی خود نیازی به سخن ندارد.

سپس حمید متبسم، آهنگساز قطعه سیمرغ درباره مستقل بودن این پروژه و حمایت هایی که از آن صورت گرفته، توضیح داد: سیمرغ همچنان به طور کامل روی پای خود حرکت می کند و از هیچ نهادی کمک مالی دریافت نکرده است.

این موسیقیدان درباره وجوه دراماتیک این اثر و تاثیراتی که از آثار آهنگسازان ایرانی و جهانی گرفته است نیز گفت: به شخصه تا حد زیادی متاثر از آثار آهنگسازان روس بوده و هستم و خودم را متاثر از موسیقی چندصدایی می دانم. در بین هنرمندان ایرانی نیز بشدت تحت تاثیر قمر، محجوبی و بنان بودم.

همایون شجریان، خواننده کنسرت سیمرغ نیز در بخش دیگری از این نشست درباره دلایل پذیرش خوانندگی این قطعه گفت: هیچ دلیلی بالاتر از اشعار فردوسی، آهنگسازی دقیق و درست حمید متبسم و حضور نوازندگان جدید نیست و طبیعتا هر خواننده ای دوست دارد در این اثر سهمی داشته باشد

برنامه موسیقایی سیمرغ از 13 تا 17 تیرماه در تالار وحدت روی صحنه می رود.