آرشیو دوشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۰، شماره ۴۸۳۱
صفحه آخر
۲۸
تقویم شیعه

دوم شعبان

آغاز وجوب روزه: در این روز در سال دوم هجری روزه ماه مبارک رمضان واجب شد.

مرگ معتز عباسی: در این روز در سال 255 معتز بالله به درک واصل شد. نام او زبیر یا محمد بود که بعد از پسر عمویش مستعین به خلافت رسید. از بزرگ ترین جرایم او این بود که امام هادی(ع) را به شهادت رساند.

غزوه بنی مصطلق: حارث بن ابی ضرار، رئیس طایفه بنی مصطلق پس از آن که از اقامت رسول خدا(ص) در مدینه و تشکیل حکومت اسلامی در این منطقه باخبر شد، به سان سایر بزرگان شرک و کفر، نسبت به ریاست و حاکمیت قبیله ای خویش، احساس خطر کرد و درصدد دشمنی و مبارزه با این دین اسلام برآمد. وی علاوه بر مردان جنگجوی قبیله خویش، مردان بسیاری از طوایف همپیمان و همجوار خویش را گرد آورد و ساز و برگ جنگی آنان را فراهم و قصد هجوم به مدینه را کرد.

این خبر به اطلاع پیامبر(ص) رسید و آن حضرت، یکی از یاران خود به نام بریده اسلمی را برای تحقیق و تفحص به سوی بنی مصطلق روان کرد تا اطلاع کافی از تعداد دشمن و ساز و کار آنان به دست آورد. بریده اسلمی، ماموریت خود را به نیکی انجام داد و تمام اطلاعات به دست آمده از بنی مصطلق را در اختیار پیامبر(ص) گذاشت.

آن حضرت با 30 نفر سواره نظام (که 20 نفر از مسلمانان انصار و 10 نفر از مهاجرین بودند) در دوم شعبان سال پنجم و به روایتی سال ششم قمری به سوی ناحیه محل سکونت بنی مصطلق حرکت کرد.

دشمنان اسلام که از هیبت و شکوه سپاه اسلام، دچار ترس و وحشت شده بودند، معرکه را ترک کرده و به بیابان ها گریختند و تنها قوم بنی مصطلق باقی ماندند. میان مسلمانان مبارز و قوم بنی مصطلق، درگیری آغاز شد و طرفین به نبردی سنگین پرداختند. در این غزوه، دلیری و دلاور مردی امام علی بن ابیطالب(ع) دیدنی و مثال زدنی بود و پس از او مردانی چون عمار، مقداد و زبیر.

ساعتی نگذشت که دشمن زبون، متحمل شکست شد و با دادن 10 کشته، از جمله کشته شدن حارث بن ابی ضرار، پرچم پیروزی اسلام برافراشته شد.