آرشیو پنجشنبه ۶ امرداد ۱۳۹۰، شماره ۲۴۱۸
بورس - جهان
۱۱

رشد قیمت ها در بازار سنگ آهن

مرکز خدمات فولاد ایران - قیمت نقدی سنگ آهن این هفته افزایش یافت، زیرا خرید ها کمی رشد داشت. شاخص قیمت سنگ آهن خلوص 62 درصد پلاتس 50 سنت هر تن خشک بالارفته به 177 دلار و 25 سنت هر تن خشک رسید و شاخص قیمت 5/63 درصد با 75 سنت رشد به 184 دلار در هر تن رسید.

سنگ آهن خلوص 5/63 درصد هند 184 دلار هر تن خشک سی اف آر چین معامله شد. خلوص 63 درصد استرالیا 183 دلار و 70 سنت هر تن سی اف آر چین بین تجار چینی معامله شد. تا اوایل آگوست روند بازار نمایان تر می شود. مساله بدهی های اروپا و آمریکا مطرح است و اگر آمریکا سقف بدهی را افزایش دهد به این معنا است که ارزش دلار افت می کند و در نتیجه قیمت سنگ آهن را می تواند بالاببرد.

دو هفته ای است که چینی ها به دنبال افزایش موجودی سنگ آهن هستند، البته از هفته قبل سرعت آن کمتر شد. چون تولید کنندگان ورق با افت تقاضا روبه رو شده و ترجیح دادند در قیمت های بالاسنگ آهن نخرند. قیمت بالای سنگ آهن و افت جزئی قیمت میلگرد در بورس فیوچرز شانگهای تجار را نگران کرده است.

در کوتاه مدت؛ قیمت سنگ آهن با ثبات

همچنین کارخانه تایسنکروپ آلمان معتقد است قیمت سنگ آهن در آینده نزدیک در سطوح فعلی باقی می ماند، ولی پس از وارد شدن معادن جدید به بازار سنگ آهن در چند سال آینده باید منتظر افت قیمت بود. شاید تا سال 2014 یا 2015 این اتفاق بیفتد. طبق این گزارش تقاضای سنگ آهن جهان به میزان بالایی به توسعه چین بستگی دارد و تا سال 2015 به 600 تا 750 میلیون تن در سال می رسد. در حالی که میزان عرضه 650 تا 800 میلیون تن خواهد بود که در راستای میزان تقاضاست. البته افت قیمت بیش از 20 تا 30 دلار نخواهد بود.