آرشیو پنجشنبه ۶ امرداد ۱۳۹۰، شماره ۲۴۱۸
خودرو
۱۶

جهان خودرو

سرمایه گذاری میلیاردی نیسان و دانگ فنگ

نیسان و شریک چینی اش شرکت دانگ فنگ به صورت مشترک 50 میلیارد یوآن معادل 8 میلیارد دلار در بازار چین سرمایه گذاری می کنند.

دو شرکت قصد دارند به طور مشترک 30 مدل خودروی جدید را ظرف پنج سال آینده روانه بازار چین کنند. نیسان و شریکش همچنین قصد دارند فروش خود را در چین تا پنج سال دیگر دو برابر کنند. نیسان به ویژه برنامه ریزی کرده تا خودروی برقی خود را روانه بازار چین کند. چین که در سال 2009 میلادی با پیشی گرفتن از آمریکا به بزرگترین بازار خودروی جهان تبدیل شد طی سالهای اخیر به یکی از جذاب ترین نقاط برای سرمایه گذاری خودروسازان مختلف تبدیل شده است. فروش خودرو در این کشور در سال قبل با افزایش 32 درصدی به بیش از 18 میلیون دستگاه رسید.

فورد 4/2 میلیارد دلار سود کرد

فورد، دومین خودروساز بزرگ آمریکا از سود خالص 4/2 میلیارد دلاری خود در سه ماهه دوم سال 2011 خبر داد.

این میزان سود نسبت به سود سال قبل که 6/2 میلیارد دلار بود کاهش نشان می دهد، اما در عین حال بیشتر از پیش بینی های قبلی کارشناسان است. براساس اعلام فورد، طی سه ماهه دوم امسال مشتریان اقبال زیادی به مدل هایی مانند فیستا نشان دادند. فروش فورد نیز در همین مدت با افزایش 4/1 درصدی به 5/35 میلیارد دلار رسید. به گزارش بلومبرگ، فورد از این هفته مذاکرات سنتی خود را با اتحادیه کارگران خودروسازی آمریکا بر سر تعیین حقوق و دستمزد کارگرانش آغاز خواهد کرد.

فیات و کرایسلر ادغام می شوند

گروه خودروسازی کرایسلر آمریکا که عمده سهامش هم اکنون در اختیار شرکت فیات ایتالیا قرار دارد از سودآوری خود در سه ماهه دوم 2011 خبر داد.

سود خالص کرایسلر در مدت زمان فوق به 181 میلیون دلار رسید. این در حالی است که این شرکت در مدت زمان مشابه در سال قبل متحمل زیان 172 میلیون دلاری شده بود. در همین حال منابع آگاه خبر دادند که طبق اظهارات رییس شرکت فیات روند ادغام ساختاری و مدیریتی این شرکت با کرایسلر طی هفته جاری آغاز شده است. کرایسلر تاکنون تمام بدهی های خود به دولتهای آمریکا و کانادا را بازپرداخت کرده است. به گزارش بلومبرگ، برنامه ریزی شده تا کرایسلر امسال به سود 500 میلیون دلار دست پیدا کند. در حالی که این شرکت در سال 2010 متحمل زیان 652 میلیون دلاری شده بود.