آرشیو پنجشنبه ۶ امرداد ۱۳۹۰، شماره ۲۴۱۸
بازرگانی
۵

مدیرعامل شرکت سهامی فرش ایران: صنعت فرش در حال افول است

مدیرعامل شرکت سهامی فرش ایران می گوید: صنعت فرش، با وجود استعداد بالادر کشور در حال افول است.

محمدرضا عابد در حاشیه همایش ملی فرش ایران که در شهرکرد برگزار شد، با بیان این مطلب همچنین از شرکت ایران در مناقصه های کشورهای عربی، اروپایی و برنده شدن در مناقصه سفارش بافت یک قطعه فرش 5/2 میلیون دلاری خبر داد.

علی اصغر عنابستانی، استاندار چهارمحال و بختیاری نیز در این همایش گفت: نرخ بیکاری استان در حال حاضر 1/13درصد است؛ بنابراین توجه به صنعت فرش می تواند در کاهش نرخ بیکاری استان تاثیر داشته باشد.

یادآور می شود که بر اساس هدف گذاری وزارت بازرگانی امسال باید 600 میلیون دلار فرش صادر شود، اما رییس مرکز ملی فرش پیش بینی کرده که امسال حداکثر 515 میلیون دلار فرش صادر شود. آمار رسمی گمرک ایران نشان می دهد که ارزش صادرات فرش و سایر کف پوش ها در فروردین ماه امسال برابر با 15 میلیون دلار بود که این رقم در اردیبهشت به حدود 6/36 میلیون دلار و در خرداد به 2/32 میلیون دلار رسیده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته دچار سیر نزولی شده است.

طبق این آمار درصد نوسانات صادرات فرش تنها در فروردین ماه حدود شش درصد مثبت بوده و پس از آن در اردیبهشت ماه 35/16 درصد و در خردادماه نیز حدود 69/19 درصد منفی بوده است.

بر این اساس می توان گفت که در نخستین فصل سال کل ارزش صادرات فرش کشور البته با احتساب سایر کف پوش ها، تنها در حدود 90 میلیون دلار بوده است.

اکبر هریس چیان، رییس اتحادیه صادرکنندگان فرش ایران در گفت وگو با «ایلنا» در خصوص وضعیت صادرات فرش در سال جاری گفته است: شرایط نشان از کاهش ارزش صادرات فرش دارد؛ چرا که صادرات این محصول نسبت به مدت مشابه سال گذشته بین 20 تا 25 درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه در سال های گذشته بیش از 35 درصد صادرات فرش کشور متعلق به بازار آمریکا بود، عنوان کرد: از مهرماه سال گذشته به دلیل تحریم صادرات فرش به آمریکا، صادرات این محصول به شدت کاهش یافت و پیش بینی می شود این روند نزولی در سال جاری نیز ادامه یابد.

به گفته هریس چیان تحقق صادرات 600 میلیون دلاری صادرات فرش در سال جاری دور از ذهن است.