آرشیو پنجشنبه ۶ امرداد ۱۳۹۰، شماره ۲۴۱۸
دنیا
۴
گزارش

شهردار قندهار در حمله انتحاری کشته شد

گروه بین الملل- مسوولان امنیتی در ولایت قندهار در جنوب افغانستان تائید کرده اند که غلام حیدر حمیدی، شهردار شهر قندهار، مرکز این ولایت، در یک حمله انتحاری جان خود را از دست داده است.

به گفته مقامات امنیتی، این حمله صبح چهارشنبه، 5 مرداد (27 ژوئیه) روی داد و طی آن، فرد مهاجم که مواد انفجاری را در دستار خود جاسازی کرده بود، خود را تا دفتر کار حمیدی در ساختمانی واقع در مرکز شهر قندهار رساند و بمب ها را منفجر کرد.

در این حمله یک غیرنظامی دیگر نیز کشته شده است.

به گزارش بی بی سی، در پی وقوع این حمله انتحاری، هلی کوپترهای نیروهای ناتو بر فراز شهر به پرواز درآمدند.

همچنین حضور نیروهای امنیتی در شهر افزایش یافته است و آنها بر رفت و آمد در سطح شهر نظارت دارند.

گفته شده است که غلام حیدر حمیدی، شهردار قندهار، با قیوم کرزی، برادر رییس جمهوری افغانستان روابط نزدیک داشته است.

حمیدی از چهار سال پیش که از آمریکا به افغانستان برگشته بود، به عنوان شهردار قندهار خدمت کرده است.

خبرنگار بی بی سی در قندهار می گوید برنامه های شهردار مقتول برای بازسازی شهر قندهار از استقبال گسترده مردم این شهر برخوردار بوده است.

حمیدی در سال 2009 از یک حمله به خودروی حاملش جان سالم بدر برد، اما دو معاون او در سال 2010 کشته شدند. رایان کروکر، سفیر آمریکا در افغانستان کشته شدن شهردار قندهار را محکوم کرده و گفته است که این حادثه، یک بار دیگر چالشی را نشان داد که سر راه امنیت افغانستان قرار دارد. قندهار که پایگاه مهم طالبان در زمان حاکمیت این گروه بر افغانستان بود، در سال های اخیر همواره شاهد ناآرامی های گسترده بوده است.

چندی پیش، احمد ولی کرزی، برادر رئیس جمهوری افغانستان هم در قندهار مورد حمله قرار گرفت و کشته شد. مراسم سوگواری احمد ولی کرزی نیز هدف یک حمله انتحاری قرار گرفت که در جریان آن، رئیس شورای علمای قندهار جان خود را از دست داد. به گفته مقامات امنیتی، در حمله به مراسم ترحیم احمد ولی کرزی هم فرد مهاجم به منظور عبور از بازرسی بدنی ماموران امنیتی، بمب ها را در دستار خود پنهان کرده بود. همزمان با حمله انتحاری روز چهارشنبه، یک بمب کنار جاده ای نیز در حوزه نهم شهر قندهار منفجر شد و هفت نفر را زخمی کرد.

گزارش شده است که زخمی های این انفجار، دو سرباز ارتش افغانستان و پنج غیرنظامی بوده اند.