آرشیو پنجشنبه ۶ امرداد ۱۳۹۰، شماره ۲۴۱۸
بانک و بیمه
۱۳

بانک مرکزی اعلام کرد

ممنوعیت چک رمزدار بین بانکی مختص بانک ها است نه مردم

گروه بازار پول- بانک مرکزی با تاکید براینکه ممنوعیت استفاده از چک رمزدار منوط به مبادلات بانک ها با یکدیگر است، اعلام کرد: کلیه مشتریان بانک ها می توانند از طریق درخواست چک رمزدار بین بانکی و سامانه ساتنا مبادلات خود را انجام دهند.

روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به مطالب مندرج در برخی از سایت ها و جراید مبنی بر اینکه «استفاده از چک رمزدار برای هرگونه مبادلات بین بانکی ممنوع شد»

اعلام کرد: بر اساس بخشنامه شماره 91104/90 مورخ 21/4/90 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به عنوان مدیران عامل بانک ها، از تاریخ 25/4/90 تبادلات بین بانک ها با یکدیگر که منشا بانک به بانک داشته باشند، لزوما باید از طریق سامانه ساتنا عملیاتی شود. در ادامه توضیحات بانک مرکزی تاکید شده است: لذا مبادلات فی مابین اشخاص و بانک ها کماکان مانند روال قبلی بوده و کلیه مشتریان بانک ها می توانند از طریق درخواست چک رمزدار بین بانکی و سامانه ساتنا مبادلات خود را انجام دهند. شایان ذکر است محدود کردن برداشت بانک ها از حساب های بانک مرکزی با توجه به تاثیرات تورمی آن از یک سو و برقراری انضباط پولی در بانک ها بوده است و انعکاس این مطلب در برخی از سایت ها مبنی بر محدود کردن برداشت بانک ها، برداشت نادرستی از بخشنامه فوق بوده است. محمود بهمنی هفته گذشته طی نامه ای خطاب به مدیران عامل بانک ها دستورالعمل اجرایی سامانه تسویه ناخالص آنی ساتنا (RTGS) را ابلاغ کرد. در این بخشنامه که در تاریخ 21 تیرماه و با امضای رییس کل بانک مرکزی به بانک های عامل ابلاغ شده است تاکید شده که در راستای شفاف سازی مبادلات بین بانکی و اعمال سیاست های مدیریت کنترل نقدینگی و جلوگیری از اضافه برداشت بانک ها از منابع بانک مرکزی مقتضی است ترتیباتی اتخاذ شود تا از تاریخ 25/4/1390 هرگونه مبادلات بین بانکی اعم از اعطای تسهیلات، تسویه تسهیلات، انتقال وجوه از حساب یک بانک به بانک دیگر و سایر موارد را منحصرا از طریق صدور دستور پرداخت در سامانه ساتنا (BtoB) عملیاتی کرده (در صورت کفایت موجودی حساب نزد این بانک تسویه خواهد شد) و از صدور چک های بانکی رمزدار و بین بانکی برای موارد فوق اکیدا خودداری کنند.