آرشیو پنجشنبه ۶ امرداد ۱۳۹۰، شماره ۲۴۱۸
بورس کالا
۱۴

مدیر عامل بورس کالاخبر داد

حل مشکل تعیین نرخ پایه و انجام دومین عرضه نفت خام در هفته آینده

خبرگزاری فارس - مدیر عامل بورس کالابا اظهار امیدواری نسبت به انجام دومین عرضه نفت خام سنگین صادراتی در هفته آینده گفت: بر اساس آخرین جلساتی که با شرکت ملی نفت برگزار شده قرار است نرخ پایه از سوی عرضه کننده اعلام شود.

علی اکبر هاشمیان در خصوص انجام دومین عرضه نفت خام و مشکلاتی که در خصوص اعلام قیمت پایه به وجود آمده بود، اظهار کرد: بر اساس آخرین جلساتی که در هفته جاری با شرکت ملی نفت ایران برگزار شد، مشکل اعلام قیمت پایه در حال حل شدن است. وی با ابراز امیدواری برای دومین عرضه نفت خام در هفته آینده، گفت: جلسات مشترک بورس کالابا مسوولان نفتی ادامه داشته و توافقات لازم در زمینه عرضه نفت خام در حال انجام است، بر این اساس قرار است نرخ پایه از سوی عرضه کننده اعلام شود.

به گفته مدیرعامل بورس کالا، جلساتی نیز به منظور بررسی مسائل فنی عرضه تشکیل شده و بر اساس این توافقات امیدواریم هفته آینده شاهد دومین عرضه نفت خام باشیم.

عرضه دومین محموله نفت خام در هفته آینده

در همین حال غفاری، مدیر امور ناظرین و تالارهای بورس کالادر خصوص زمان عرضه دومین محموله نفت خام در گفت وگو با بورس نیوز تصریح کرد: با توجه به دستور سازمان بورس اجازه انجام این معامله را بدون داشتن قیمت پایه نداریم، زیرا اگر این قیمت اعلام نشود ما به ناچار باید قیمت عرضه را براساس قیمت بورس کشورهای دیگر تعیین کرده و از آنها تبعیت کنیم. مدیر امور ناظرین و تالارهای بورس کالااظهار داشت: در صورتی که قیمت پایه مشخص شود، قیمت کشف شده در معامله می تواند به عنوان ملاکی برای تعیین قیمت نفت خام در بورس کشورهای منطقه و حتی بازار بین المللی مطرح گردد. پیش از این شرکت ملی نفت ایران قیمت خود را به صورت موقت اعلام کرده بود، اما باید به این نکته مهم توجه داشت که اگر قیمت دقیقی مشخص نشود، با داشتن حجم عظیمی از منابع نفتی نمی توانیم در منطقه اعمال قیمت کنیم.

وی در پایان سخنان خود در خصوص میزان این عرضه گفت: با توجه به دستور ریاست جمهوری نباید در بورس نفت سقفی برای عرضه در نظر گرفته شود و متناسب با هر حجمی از تقاضا که در بورس وجود داشته باشد، باید عرضه انجام شود.