آرشیو پنجشنبه ۶ امرداد ۱۳۹۰، شماره ۲۴۱۸
بورس کالا
۱۴
خبر

بازار میلگرد؛ تقاضا کم، قیمت ها پایین

مرکز خدمات فولاد ایران - تولید کنندگان میلگرد اسپانیا پس از 3 هفته تعطیلی، مجددا از این هفته تولید را آغاز می کنند. در حالی که تقاضا کم است، چون قیمت قراضه بالارفته قیمت های پیشنهادی نیز بالامی رود. در بازار داخلی قیمت پایه میلگرد در 310 تا 320 یورو درب کارخانه ثابت است که معادل قیمت 560 تا 580 یورو در بازار است.

صادرات از قبل راکد تر شده چون خریدار اصلی اسپانیا، الجزایر است که با توجه به فرا رسیدن ماه رمضان خرید نمی کند. قیمت فعلی 540 تا 545 یورو در هر تن سی اف آر است.

به نظر تجار قراضه قیمت ها از هفته آینده در اسپانیا با افزایش خرید ها بالامی رود قیمت فعلی قراضه کلاس ای40 (خرد شده) 315 تا 325 یورو است. خریدار و فروشنده سیاست انتظار پیش گرفته اند تا روند بازار مشخص شود. برخی 10 تا 20 یورو رشد قیمت را ممکن می دانند. هر فشاری از جانب بازار مواد اولیه بر قیمت میلگرد اثر می گذارد چون تولید کننده ها حاضر نیستند بیش از این از سوددهی خود بکاهند.

بازار میلگرد چین

همچنین روز دوشنبه هفته اخیر قیمت میلگرد در بورس فیوچرز شانگهای حدود یک درصد افت داشت. قیمت قرارداد اکتبر میلگرد 95/0 درصد افت داشته به 757 دلار رسید.

حادثه تصادف قطار سریع السیر شنبه گذشته در شرق چین و شکست مذاکرات تعیین سقف برای بدهی های دولت فدرال آمریکا ظاهرا بر بازار فیوچرز میلگرد اثر گذاشته است. این افت نشانگر نگرانی بازار از وضعیت اقتصادی چین است، زیرا چین بزرگ ترین طلبکار دولت آمریکا است. در بازار نقدی شانگهای قیمت میلگرد نسبتا با ثبات بوده حتی تا 4 دلار رشد داشته است. اگر بازار فیوچرز روز های آتی ضعیف بماند شاید بازار فیزیکی تحت فشار بیشتری قرار گیرد تا قیمت ها را کاهش دهد.

بازار میلگرد انگلیس

در همین حال قیمت میلگرد در بازار مقاطع انگلیس با ثبات است. عرضه محدود بوده و قیمت ها را بالانگه داشته است. قیمت فعلی بازار 577 تا 589 یورو در هر تن است و برخی از 600 یورو حرف می زنند. البته معامله چندانی انجام نمی شود چون بازار ساخت و ساز در رکود است. میلگرد وارداتی زیر 566 یورو است، ولی رکود تقاضا موجب شده کسی حاضر به واردات نشود. در کل فعالان بازار مقاطع انگلیس نگران وضعیت فعلی بازار هستند. انتظار می رود تقاضا پس از باز گشت کارخانه ها از تعطیلات تابستانی بهبود یابد.