آرشیو پنجشنبه ۶ امرداد ۱۳۹۰، شماره ۲۲۲۲
جهان
۱۴

شهردار قندهار ترور شد

اعتماد| یک حمله انتحاری جان یکی دیگر از مقامات افغانستان را گرفت. دیروز در اثر حمله فردی ناشناس، «غلام حیدر حمیدی» شهردار شهر قندهار در خانه خود کشته شد. به گزارش «بی بی سی»، وی هنگام حمله در حیاط خانه خود مشغول سخنرانی در میان جمعی از اهالی قندهار بود که فرد مهاجم با منفجر کردن بمبی که در لباس خود پنهان کرده بود باعث مرگ وی و یک غیرنظامی دیگر شد.

غلام حیدر حمیدی، چهار سال پیش به درخواست حامد کرزای، رییس جمهور افغانستان به این کشور آمده و شهردار شهر قندهار شده بود. گفته می شود بسیاری از مردم این شهر از طرح های او در راستای توسعه قندهار حمایت می کرده اند. این ترور، دومین ترور بزرگ شهر قندهار در یک ماه اخیر به حساب می آید. پیش تر، «احمدولی کرزای»، برادر رییس جمهور در خانه خود مورد حمله یکی از محافظانش قرار گرفته و کشته شده بود. طالبان مسوولیت ترور «ولی کرزای» را بر عهده گرفت و از آن به عنوان بزرگ ترین عملیات خود طی 10 سال اخیر در افغانستان یاد کرد. با این وجود تاکنون گروه یا فردی ترور غلام حیدر حمیدی را بر عهده نگرفته است. او پیش از این در سال 2009 مورد حمله عده یی از مهاجمان قرار گرفت اما از مهلکه جان سالم به در برد. با این وجود در حمله دیگری که در سال 2010 ترتیب داده شده بود، او مجددا سالم ماند اما دو معاونش کشته شدند. آگاهان در افغانستان معتقدند شهردار کشته شده قندهار خود را آماده می کرد تا به جای احمد ولی کرزای، عهده دار ریاست شورای این شهر شود.

حملات تروریستی در حالی در افغانستان شدت گرفته که چندی است نیروهای ناتو پروژه واگذاری مسوولیت های امنیتی به نیروهای بومی را آغاز کرده اند. ولایت بامیان، پنج شیر و مهترلام برخی از این مناطق هستند. با این وجود عده یی معتقدند از آنجا که نیروهای افغان هنوز توانایی لازم برای اداره امنیت این کشور را به دست نیاورده اند، این طرح می تواند مخاطرات بیشماری برای افغانستان به همراه داشته باشد.