آرشیو دوشنبه ۱۷ امرداد ۱۳۹۰، شماره ۲۲۳۱
علوم و فناوری
۹

بازی ویدیویی محبوب به کمک معلولان می آید

برخی افرادی که جوانی خود را در دهه 80 میلادی گذرانده اند

بشدت برای آن دوران دلتنگ هستندو آرزو می کنند که این روزها هم شبیه آن دوران بود.

خب این دسته شاید برایشان جالب باشد که از پروژه OutRun دانشگاه کالیفرنیا باخبر شوند. هدف اصلی این پروژه ایجاد نوعی سیستم بازی درمانی برای افرادی است که از ناحیه ستون فقرات معلول هستند و قادر به کامل نشستن نیستند. دانشمندانی که در این تحقیق شرکت کرده اند ترکیب نوعی از خودروهای زمین گلف و وسیله نقلیه در بازی های ویدیویی ساخته اند.

افرادی که سوار این خودروهامی شوند می توانند براحتی در جاده رانندگی کنند و همزمان در صفحه نمایش روبرویشان تصویری مانند جاده واقعی نمایان می شود که مانند صفحه نمایش کلاسیک بازی های سگا 8 بایت است.

گارنت هرتز محقق دانشگاه کالیفرنیا این خودروی ارابه مانند را با دو دوربین ویدیویی ساخته است که محیط اطراف و جلوی خودرو را کنترل می کندو همزمان نوعی نرم افزار داده های این دوربین ها را تحلیل می کند و به دنبال چیزی می شود که شبیه جاده باشد. سپس این نرم افزار جاده واقعی را در صفحه نمایش خود، نشان می دهد البته به حالت گرافیک و همانطور که در بازی اصلی در صفحه نمایش نشان داده می شد. به نظر می رسد این سیستم هنوز قادر به تشخیص خودروهای دیگر یا عابران پیاده نیست و به همین دلیل شاید استفاده از خودرو در ترافیک های شهری اصلاکار عاقلانه یی نباشد.

پروژه OutRun واقعی وبسیار شبیه بازی کامپیوتری آن عمل می کند و تیم تحقیقاتی ادعا می کنند که این پروژه به آنها روش های تازه یی برای تفکر درباره خلق دنیاهای مجازی براساسی بازی های کامپیوتری نشان داده است. موفقیت پروژه این امر می تواند به خلق درمان های دیگر با محوریت بازی برای افرادی منجر شود که از صندلی چرخ دار استفاده می کنند. این افراد می توانند به جای نشستن پشت کامپیوتر در حال حرکت بازی را انجام دهند.