آرشیو سه‌شنبه ۱۸ امرداد ۱۳۹۰، شماره ۴۸۶۱
بین الملل
۶

گسترش شورش های خیابانی در لندن

گروه بین الملل شورش های خیابانی انگلیس که از منطقه تاتنهام در شمال لندن آغاز شده به نقاط دیگر پایتخت گسترش یافته و ابعاد جدیدی پیدا کرد. تاتنهام همچنان ملتهب بوده و شاهد حضور صدها نیروی پلیس در خیابان هاست.

برخی منابع محلی از بروز ناآرامی های پراکنده در منطقه «انفیلد» در همسایگی «تاتنهام»، والتهام فارست، والتهام استوا، ایزلینگتون و بریکستون گزارش دادند. در جریان اعتراضات 170 نفر بازداشت و تعدادی مجروح شدند.

تعدادی از جوانان پس از تجمع در خیابان مرکزی منطقه «انفیلد» با چوب و سنگ به یک خودروی پلیس حمله کردند و خساراتی به آن وارد کردند. همچنین شیشه های تعدادی از مغازه ها نیز شکسته شد. پلیس مدعی شد که با اعزام نیروهای بیشتر به منطقه «انفیلد» اوضاع را تحت کنترل گرفته است.

تلویزیون اسکای نیوز به نقل از منابع خود گزارش داد: 2 خودرو توسط جوانان خشمگین در منطقه انفیلد به آتش کشیده شد و اجناس چند مغازه نیز به غارت رفت.

به گفته شاهدان عینی پلیس برای متفرق کردن معترضان در منطقه انفیلد از باتوم و سگ استفاده کرد و تاکنون چندنفر را نیز دستگیر کرده است. در جریان اعتراضات خشونت بار شنبه شب و بامداد یکشنبه در منطقه «تاتنهام» حداقل 55 نفر دستگیر شدند.

پلیس لندن اعلام کرد که تحقیقات گسترده ای را در مورد ناآرامی های اخیر در منطقه «تاتنهام» آغاز کرده است.

یکی از اهداف این تحقیقات شناسایی عوامل ناآرامی های خشونت بار است که در اعتراض به کشته شدن یک جوان 29 ساله رنگین پوست توسط پلیس، آغاز شد. تحقیقات پلیس درباره شورش های شمال لندن در حالی آغاز شده است که اکثر مردم منطقه تاتنهام پلیس را عامل اصلی بروز خشونت در آن منطقه می دانند.

به گفته تعدادی از ساکنان محلی، کشته شدن «مارک دوگان»، یک جوان رنگین پوست، توسط پلیس در پنجشنبه گذشته و عدم پاسخگویی مناسب و سریع پلیس نسبت نقض حقوق سیاهان از عوامل اصلی بروز خشونت است.