آرشیو شنبه ۲۲ امرداد ۱۳۹۰، شماره ۲۲۳۵
جهان
۱۴

افزایش کشته های ناتو در افغانستان

اعتماد| کابوس مرگ برای سربازان ناتو هر روز پررنگ تر از پیش می شود. این نیرو در هفته های اخیر تلفات بیشتری داشته اند تا آن اندازه که شمار نظامیان خارجی کشته شده در افغانستان طی ماه جاری به 51 نفر رسیده است. به گزارش رویترز طی یک سلسله عملیات بمبگذاری در جنوب افغانستان دست کم شش نیروی ناتو کشته شده اند. مقامات ناتو جزییات بیشتری درباره این حملات و ملیت سربازان کشته شده ارایه ندادند اما اغلب نیروهای خارجی مستقر در جنوب افغانستان امریکایی و انگلیسی هستند. در همین حال گفته می شود پنج نفر از این سربازان که اعلام شده امریکایی هستند، طی انفجار یک بمب جاده یی در استان هلمند جان باختند.

کمتر از یک هفته پیش، بالگرد سربازان امریکایی و افغان در ولایت «میدان وردک» سقوط کرد و طی آن 38 نفر کشته شدند. تعدادی از قربانیان امریکایی این حادثه، از نفرات واحد کماندویی تفنگداران دریایی امریکا بودند. با این وجود بی. بی. سی گزارش داده است عامل سرنگونی بالگرد ناتو کشته شده است. به گزارش این خبرگزاری، ناتو اعلام کرده است طی حمله یی هوایی، فردی را که مسوول سقوط یک بالگرد شینوک امریکایی در روز شنبه بود، کشته است. «ژنرال جان آلن»، فرمانده نیروهای امریکایی در افغانستان، گفت فرد مهاجم روز دوشنبه در حمله یک هواپیمای اف-؟ کشته شده است.

ناتو طی بیانیه یی فقط گفت که شورشی کشته شده شلیک کننده پرتابه یی بود که به سقوط شینوک-؟ در ولایت وردک در غرب کابل منجر شد. همچنین به گفته ارتش امریکا یک فرمانده طالبان به نام «ملامحیب الله» که هدایت بیش از 10 جنگجوی طالبان را به عهده داشت نیز کشته شد.

پیش از این برخی مقامات نظامی غرب از جمله «ژنرال مایک مولن» گفته بودند اوضاع افغانستان به مناسبت فرارسیدن ماه رمضان آرام تر خواهد شد اما این گمانه زنی با افزایش شمار تلفات نظامیان خارجی از میان رفت.