آرشیو شنبه ۲۲ امرداد ۱۳۹۰، شماره ۲۲۳۵
حوادث
۱۱

رسیدگی خارج از نوبت، درمان قطعی نیست

عبدالصمد خرمشاهی (وکیل دادگستری)

درخصوص صدور حکم پرونده خمینی شهر رعایت چند نکته ضروری است: 1- در بعضی مواقع فلسفه مجازات و حساسیت موضوع ایجاب می کند که به بعضی پرونده ها که تاثیر منفی در جامعه داشته است و امنیت اجتماعی را زیرسوال برده، خارج از نوبت رسیدگی شود تا مجازات افراد مذکور باعث شود کمتر از اینگونه حوادث رخ دهد.

2- رعایت حقوق هر متهم ضروری است. اگر از هر منظر به این قضیه نگاه شود، رعایت حقوق متهم ضروری به نظر می رسد با وجودی که این پرونده انعکاس منفی در جامعه گذاشته است، اما نباید باعث شود حقوق متهمان زیرسوال برود. آنها حق دارند وکیل داشته باشند و حق دارند به حکم خود اعتراض کنند. از میان این افراد ممکن است افرادی بی گناه باشند و سرعت روند پرونده برای آنهایی که بی گناه هستند عادلانه نباشد.

3- رسیدگی فوری و اعمال مجازات های صریح و سنگین ممکن است در مقاطع گذری و کوتاه مدت حالت بازدارندگی داشته باشد اما قطعا چاره اصلی نیست، چون جرایمی اینچنینی خود معلول سلسله علل و عواملی است که در جامعه وجود دارد. بنابراین قطعا باید برای اینکه دوباره حوادثی اینچنینی رخ ندهد، موجبات تکرار جرم و علل و عوامل آن را از بین ببریم.

4- تجربه نشان داده است که پرونده هایی نظیر حادثه خمینی شهر که خارج از نوبت رسیدگی می شود و متهمان هم به مجازات می رسند، راهکار اصلی از بین بردن ریشه های جرم و جنایت نیست، چون بعدها تکرار خواهد شد. این راهکار در درازمدت تاثیرگذار نخواهد بود.