آرشیو دوشنبه ۲۴ امرداد ۱۳۹۰، شماره ۳۲۰۳
فرهنگ و هنر
۵

سینمای ایران امسال در بخش مسابقه جشنواره لوکارنو نماینده ای نداشت

یوزپلنگ طلایی به آرژانتین رفت

یوزپلنگ طلایی لوکارنو شامگاه شنبه به کارگردان خوش اقبالی رسید که با اولین ساخته اش توانست این جایزه ارزشمند را به دست بیاورد.

میلاگروس مومنتالر، کارگردان آرژانتینی توانست با فیلم «بازگشت برای ماندن» جایزه اصلی جشنواره لوکارنو را به خانه ببرد، البته این تنها جایزه برای این فیلم نبود؛ چرا که ماریا کانال نیز برای بازی در این فیلم سینمایی موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر زن شصت و چهارمین دوره این جشنواره سوئیسی شد.

«بازگشت برای ماندن» داستان 2خواهر را به تصویر می کشد که با مادربزرگشان زندگی می کنند، اما پس از مرگ مادربزرگ، آنها دچار مشکلات فراوانی می شوند.

جایزه یوزپلنگ طلایی ویژه هیات داوران به شینجی اویاما، کارگردان ژاپنی برای فیلم «توکیو کوئن» اعطا شد.

آدریان سیتارو، فیلمساز رومانیایی برای دومین فیلم بلند خود «نیات خوب» برنده جایزه یوزپلنگ نقره ای بهترین کارگردانی شد. این فیلم جایزه یوزپلنگ نقره ای بهترین بازیگر مرد را هم برای بوگدان دومیتراش به همراه داشت.

از سوی دیگر هیات داوران بخش مسابقه بین الملل «فیلمسازان فعلی» (دومین بخش مسابقه جشنواره لوکارنو) به ریاست کریستوف هوخ هوسلر، کارگردان آلمانی جایزه یوزپلنگ طلایی را به «L’Estate Di Giacomo» به کارگردانی الساندرو کومودین اعطا کرد.

سانتیاگو میتره دیگر فیلمساز آرژانتینی برای فیلم «شاگرد» در بخش «فیلمسازان فعلی» در این جشنواره تقدیر شد.

در حالی امسال سینمای ایران در لوکارنو نماینده ای نداشت که این جشنواره همواره روی خوشی به سینمای ایران داشته است.

از دو یوزپلنگ برنزی برای فیلم های «ناخدا خورشید» ناصر تقوایی و «خانه دوست کجاست؟» عباس کیارستمی گرفته تا یوزپلنگ طلایی برای فیلم های «آینه» جعفر پناهی و «چند کیلو خرما برای مراسم تدفین» سامان سالور و البته جایزه بهترین کارگردانی برای بیژن میرباقری برای فیلم «ما همه خوبیم» و ابوالفضل جلیلی برای فیلم «رقص خاک».جشنواره لوکارنو پس از 3 جشنواره کن، برلین و ونیز، چهارمین جشنواره معتبر فیلم اروپاست که نسبت به 3 جشنواره مهم دیگر بیشتر روی آثار کمتر شناخته شده از فیلمسازان جوان تر متمرکز است.