آرشیو یکشنبه ۳۰ امرداد ۱۳۹۰، شماره ۴۸۷۱
ایران زمین
۲۳

مقابله قانونی با سارقان کابل و انرژی در گلستان

نغمه عقیلی

گرگان – سند راهبردی پیشگیری از سرقت کابل و انرژی، توسط دادگستری گلستان تدوین می شود.

سال گذشته در گلستان 440 فقره سرقت و ربودن 14 هزار و 500 کیلو سیم، 1150 متر کابل، 86 دستگاه ترانس گزارش شده که این روند در 4 ماه گذشته افزایش یافته و به 220 مورد سرقت، با 8 هزار و 500 کیلو سیم، 400 متر کابل، 13 ترانس رسیده است. نیروی انتظامی در این زمینه بارها از دستگیری سارقان خبرداده، اما متاسفانه سرقت ها ادامه دارد، چرا که گفته می شود، سرقت کابل برق با کمی اطلاعات فنی قابل انجام است هرچند که سارقان زیادی در این کار جان خود را براثر برق گرفتگی از دست داده اند.

قاسم شهابی، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گلستان، با بیان اینکه سارقان پس از دستگیری زندانی می شوند و باید برابر خسارت وارد آمده جریمه پرداخت کنند، تصریح کرد: سال گذشته 480 میلیون تومان و در 4 ماه گذشته نیز 145 میلیون تومان در بخش برق سرقت داشته ایم.

شهابی، با اشاره به اینکه سرقت کاهش یافته، اما همچنان وجود دارد، افزود: سرقت ها بیشتر در حاشیه شهرها و روستاها و نقاط خلوت انجام می شود و در حال حاضر سرقت از چاه های کشاورزی استان زیاد است که با همکاری خود مالکان ترانس چاه ها جوشکاری می شود.وی در مورد برنامه های مقابله با سرقت گفت: جوشکاری ترانس های برق، استفاده از کابل های روکش دار و استفاده از بست های عایق دار از جمله اقدامات پیشگیرانه برای وقوع سرقت است. همچنین جمع آوری سیم های مسی از نقاط در معرض سرقت نیز از سال آینده انجام خواهد گرفت.شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگست ری گلستان نیز چندی قبل از تدوین سند پیشگیری از سرقت کابل و انرژی خبر داده بود.

حسین شعبانی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گلستان، گفت: برنامه ریزی و هماهنگی مراجع قضایی، دستگاه های مرتبط و نیروی انتظامی برای مقابله با این پدیده و واکاوی علل افزایش سرقت کابل های مخابراتی و ارائه راهکار در این زمینه از سوی کارشناسان و مسئولان ضروری به نظر می رسد. شعبانی، افزود: در این سند، وظایف و توانمندی های هر یک از دستگاه های مرتبط در رابطه به پیشگیری از سرقت به صورت واضح و شفاف مشخص می شود.معاون دادگستری گلستان همچنین بر کنترل و نظارت مستمر بر خرید و فروش ضایعات و شناسایی صاحبان کارگاه های مجاز و غیرمجاز ذوب فلزات تاکید کرد.