آرشیو پنجشنبه ۳‌شهریور ۱۳۹۰، شماره ۴۸۷۴
صفحه آخر
۲۸
تقویم ایران

3 و 4 شهریور

اشغال ایران توسط متفقین: سوم شهریور 1320 یادآور روزی است که نیروهای بیگانه سه کشور انگلیس، شوروی و امریکا خاک ایران را به اشغال خود در آوردند. با آنکه ایران در این جنگ جهانی رسما اعلام بیطرفی کرده بود، به علت آنکه راه ایران مناسب ترین راه جهت کمک به جبهه شوروی بود، خاک ایران توسط سه کشور متفق به آسانی و تقریبا بدون مقاومت ارتش رضاخان به اشغال در آمد و تا سال 1324 در اشغال این نیروها باقی ماند.

روز قدس: امام خمینی(ره) آخرین جمعه ماه رمضان را به عنوان روز قدس تعیین کردند و همه ساله در این روز مردم ایران راهپیمایی های گسترده ای را برای حمایت از ملت فلسطین برگزار می کنند.

شهادت حاج مهدی عراقی: در چنین روزی در سال 1358 حاج مهدی عراقی به دست گروهک منحرف فرقان به درجه شهادت نائل آمد. او در پیروزی انقلاب اسلامی نقش ویژه ای ایفا کرد و در این مسیر نیز زندان های طولانی رژیم منحوس پهلوی را تحمل کرد.

روز کارمند: تقدیر از این قشر پرتوان جامعه، موجب تعیین روزی به نام روز کارمند در هفته دولت شده است.

تظاهرات عظیم مردم علیه رژیم طاغوت: با اوج گرفتن خشم ونفرت مردم از رژیم شاهنشاهی و با نزدیک شدن به روزهای پایانی رژیم پهلوی، مردم شهرهای مختلف کشور در چنین روزی در سال 1357 با راه اندازی راهپیمایی های گسترده، خشم و انزجار خود را نسبت به عملکرد رژیم پهلوی به نمایش گذاردند. این تظاهرات که خود مقدمه ای بود بر تظاهرات گسترده مردم در هفدهم شهریور و فاجعه جمعه سیاه، نقطه عطفی در تاریخ معاصر به شمار می رود.

به روی کار آمدن سامانیان در ایران: در چنین روزی در سال 260 ق سلسله سامانیان در ایران به روی کار آمد، موسس این سلسله امیر اسماعیل سامانی است. سامانیان در احیای فرهنگ ایرانی تلاش های بسیاری کردند.