آرشیو دوشنبه ۷‌شهریور ۱۳۹۰، شماره ۳۲۱۴
فرهنگ و هنر
۵

معرفی برگزیدگان نمایشگاه بین المللی عکس و کاریکاتور تروریسم جهانی

وزیر ارشاد: با ابزار هنر، افکار عمومی دنیا را تغییر دهیم

نخستین نمایشگاه بین المللی عکس و کاریکاتور «تروریسم جهانی» در حالی در خانه هنرمندان گشایش یافت که وزیر ارشاد در مراسم آغاز به کار این رویداد هنری از هنرمندان ایرانی خواست تا به کمک ابزار هنر، افکار عمومی دنیا را تغییر دهند.

محمد حسینی که همراه معاون هنری خود به این نمایشگاه آمده بود، در بخش دیگری از سخنانش از نشریات و مطبوعات خواست تا از عکس ها و کاریکاتور های مطبوعاتی بیشتر استفاده کنند؛ زیرا به عقیده او بعد اجتماعی و فرهنگی این آثار در عرصه بین المللی بسیار گسترده و عمیق است.

بعد از سخنان وزیر ارشاد، برگزیدگان 2 بخش عکس و کاریکاتور این نمایشگاه معرفی شدند. هیات داوران در بخش عکس، لوح سپاس و جایزه نقدی خود را به یلدا معیری برای مجموعه عکس «جنگ 33 روزه لبنان» اهدا کرد. مهدی قاسمی با مجموعه عکس «ظهر عاشورا در کربلا»، به عنوان دومین برگزیده این بخش معرفی شد. هیات داوران سومین جایزه خود را هم برای تک عکس «ترور دانشمند هسته ای» به مرتضی یاراحمدی اهدا کرد.

در بخش کاریکاتور نیز هیات داوران حمیدرضا مسیبی از ایران را به عنوان برگزیده نخست، ملو از برزیل را به عنوان نفر دوم و روس تامسون از انگلیس را به عنوان نفر سوم معرفی کرد. در این بخش هیات داوران از دارکو درلجویچ از مونته نگرو، فائز علیدوستی از ایران، فردی ویلامیل از کوبا، هیکابی دمیرچی از ترکیه، میخائیل کونتوریس از یونان، میخائیل زلاتکوفسکی از روسیه، محی الدین کوروغلو از ترکیه، اولکسی کوستوفسکی از اکراین، پاول کنستانتین از رومانی و تومی تومدون از اندونزی تقدیر کرد.