آرشیو دوشنبه ۷‌شهریور ۱۳۹۰، شماره ۳۲۱۴
دانش
۱۲

وقتی مایکروویو چهره بازیافت را عوض می کند

روغن موتور کارکرده به جای بنزین

مترجم: مهریار میرنیا
منبع: Discovery

همه کسانی که با خودرو سر و کار دارند می دانند که تعویض روغن به ازای هر چند هزار کیلومتر کارکرد خودرو روال عادی طولانی کردن عمر موتور است، اما برآوردن این ضرورت که نتایج سودمندش برای حفظ و تامین کارایی مطلوب موتور خودرو نیاز به گفتن ندارد، روی دیگری نیز دارد که به تولید یک رقم تخمینی 30 میلیارد لیتری روغن موتور کارکرده ختم می شود. هر چند بخشی از این حجم کلان می تواند به روغن نو بازپالایش شده یا برای تامین حرارت در کوره ها سوزاند شود، اما غالبا این روغن کارکرده مفت و مسلم از کف می رود و مثل زباله دور ریخته می شود. از همین رو موضوع تبدیل و بازیافت روغن موتور مستعمل با رویکردهای زیست محیطی و اقتصادی از جمله اهداف تحقیقاتی مورد توجه پژوهش های علمی و صنعتی به حساب می آید.

در همین رابطه بتازگی محققان دانشگاه کمبریج بریتانیا از توسعه فرآیندی خبر داده اند که از امواج مایکروویو برای تبدیل بهتر روغن موتور ضایعاتی به سوخت خودرو بهره می برد. از قرار معلوم فناوری ابداعی محققان بسیار موفق بوده و حتی برخی کارشناسان معتقدند که می تواند حوزه بازیافت را با تحول اساسی روبه رو سازد. این فناوری جالب توجه مصداق بارز با یک تیر دو نشان را زدن است؛ چرا که اصولافرآیند تغییر و تبدیل روغن موتور مستعمل به بنزین می تواند همزمان به حل 2 مشکل کمک کند. از یک سو می تواند مصرف جدیدی برای یک ماده ضایعاتی فراهم کند که دور ریختن آن آثار زیانباری برای محیط زیست دارد و از سوی دیگر برای دنیای تشنه انرژی می تواند همچون منبع سوختی کمکی و جبرانی به حساب آید.

محققان در متد جدید پیرولیزیس، نمونه هایی از روغن ضایعاتی را با ماده ای که جذب مایکروویو بالایی دارد ترکیب کرده و مخلوط را با امواج مایکروویو حرارت دادند. جالب است که این فرآیند کارآمد توانست نزدیک به 90 درصد از نمونه روغن ضایعاتی را به سوخت قابل مصرف تبدیل کند. نتایج حاصل از فرآیند حرارتی مایکروویوی می تواند نویدبخش روشی کارآمد در صنعت بازیافت روغن ضایعاتی برای تبدیل آن به سوخت مورد مصرف در خودروها باشد.