آرشیو دوشنبه ۷‌شهریور ۱۳۹۰، شماره ۳۲۱۴
اقتصادی
۴

اعتبار 5/11 میلیارد دلاری چین برای پروژه های پالایشگاهی ایران

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش از نیاز به 21 میلیارد دلار سرمایه گذاری برای اجرای پروژه های پالایشگاهی کشور طی برنامه پنجم توسعه خبر داد و تصریح کرد: برای تامین بخشی از این منابع مالی از طریق بانک های داخلی و فاینانس خارجی درحال مذاکره هستیم و قرار است از طریق خط اعتباری چین 5/11 میلیارد دلار اعتبار به طرح ها تزریق شود.

به گزارش خبرنگار جام جم، علیرضا ضیغمی روز گذشته با تشریح برنامه ها و اهداف سال جاری حوزه فعالیت خود به مناسبت هفته دولت افزود: 4 پروژه جدید پالایشگاهی در دست اجراست که از طریق خط اعتباری چین 5/11 میلیارد دلار سرمایه برای اجرای آن جذب می شود.

وی همچنین اجرای اصل 44 در سال 90 را به عنوان یکی از نقاط پررنگ برنامه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی اعلام کرد و گفت: طی 2 ماه آینده 7 پالایشگاه و 4 شرکت وابسته به پالایش و پخش در برنامه خصوصی سازی قرار می گیرد. ضیغمی به تشریح وضعیت تولید بنزین در کشور پرداخت و گفت: طی هفته های آینده 2 واحد پالایشگاهی آبادان و شازند اراک که تولیدکننده بنزین مرغوب و سوپر با اکتان بیش از 94 هستند، مورد بهره برداری قرار می گیرد. وی چشم انداز ذخیره سازی بنزین در برنامه پنجم را 17 میلیارد لیتر عنوان کرد و گفت: طبق مصوبه شورای عالی امنیت ملی قرار است دوره ذخیره سازی بنزین به 90 روز برسد. در حال حاضر توان ذخیره سازی بنزین 5/12 میلیارد لیتر است که میانگین ذخیره آن 55 روزه است. وی اخبار مربوط به واردات بنزین را بشدت رد کرد.