آرشیو پنجشنبه ۲۴‌شهریور ۱۳۹۰، شماره ۱۳۴۴
جامعه
۱۱

توضیح دانشگاه پیام نور درباره یادداشت عباسپور

در پی انتشار یادداشتی به قلم رییس کمیسیون آموزش مجلس در روزنامه «شرق» در تاریخ 21 شهریور دانشگاه پیام نور در پاسخی به آقای عباسپور نوشته است.

1- توسعه کمی دانشگاه پیام نور در سال های اخیر محدود شده، آنچنان که تعداد مراکز و واحدها در سه سال اخیر تقریبا ثابت بوده است.

2- افزایش سطح فعالیت های کیفی دانشگاه در قالب شاخص های مختلف مانند نسبت استاد به دانشجو، دسترسی به شبکه اطلاع رسانی، اتوماسیون شدن فرآیندهای آموزشی و اداری، برنامه ریزی برای توسعه رشته های مجازی، ایجاد فضاهای کالبدی آموزشی و کمک آموزشی در مقیاس وسیع، اصلاح هرم هیات علمی، برنامه ریزی برای به روز شدن محتواهای آموزشی، توسعه تحصیلات تکمیلی، بومی گزینی، اصلاح و ارتقای سطح فرآیندهای آزمون هماهنگ پایان ترم و بسیاری شاخص های دیگر مورد توجه بوده و کارنامه قابل قبولی را دانشگاه می تواند ارایه نماید.

3- توسعه دانشگاه پیام نور در ابعاد کمی و کیفی در حالی بوده است که کمترین فشارها و تحمیل ها را به لحاظ مالی برای دولت داشته و عمدتا از طریق شهریه های دانشجویی که این شهریه ها نیز در مقایسه با همه دانشگاه های دیگر بسیار اندک است، اتفاق افتاده است.

4- دانشگاهی که هم اکنون اداره نزدیک به 30 درصد دانشجویان کشور را دارد و توانسته است منشاء خدمات فراوانی جهت در دسترس قرار دادن آموزش عالی به ویژه برای مناطق محروم باشد، همچنان نیازمند حمایت و کمک دولت خدمت گزار، اعضای محترم مجلس شورای اسلامی و دیگر نهادهای مرتبط علمی و پژوهشی است.

5- پذیرش دانشجو در رشته های فنی و مهندسی در دانشگاه پیام نور سابقه چندین ساله داشته و در این دانشگاه وجود کارگاه ها و آزمایشگاه های آموزشی از سال های اولیه تاسیس دانشگاه برای رشته های مختلف تجهیز و مورد استفاده قرار گرفته است.

6- راه اندازی رشته های جدید فنی و مهندسی در راستای برنامه آمایش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده و در این راستا دانشگاه تلاش دارد تا نسبت دانشجویان علوم انسانی را از نسبت 72 درصد فعلی به حدود 49 درصد و نسبت دانشجویان فنی و مهندسی را از 11 درصد به 22 درصد در پایان برنامه توسعه پنجم برساند.

7- انتظار می رود همه بزرگواران با عنایت به نقش و جایگاهی که در آموزش عالی دارند، نگاه یکسانی به مجموعه آموزش عالی داشته باشند و با موضع گیری های یکجانبه شایبه های حمایت از یک بخش و تضعیف بخش های دیگر آموزش عالی را ایجاد نکنند.