آرشیو شنبه ۲۶‌شهریور ۱۳۹۰، شماره ۳۲۲۸
ایران
۱۵

ساماندهی غار کوگان

غار منحصر به فرد کوگان یکی از معدود غارهای مصنوعی لرستان است که به دست انسان در دل کوهستان های این استان به وجود آمده است و هم اکنون با پیگیری استانداری لرستان عملیات ساماندهی این اثر تاریخی در دست انجام است.

به گزارش مهر، حبیب الله دهمرده استاندار لرستان در این رابطه اظهار کرد: پروژه ساماندهی بنای تاریخی غار کوگان شامل احداث سرویس بهداشتی، پل دسترسی و پله های ورودی غار و اجرای مرحله برق رسانی به این بنای تاریخی است.وی افزود: فاز دوم برق رسانی شامل نورپردازی این غار تاریخی نیز هم اکنون در دست اقدام قرار دارد.

بنابراین گزارش، غار منحصر به فرد کوگان یکی از معدود غارهای مصنوعی لرستان است که به دست انسان در دل کوهستان های این استان به وجود آمده است. این غار در 52 کیلومتری جنوب شرقی خرم آباد در روستای خوش آب و هوایی به همین نام قرارگرفته است.

غار کوگان جزو غارهای چند طبقه است که دسترسی بسیار سختی دارد و رسیدن به آن بدون تجهیز به امکانات و وسایل کوهنوردی و غارنوردی دشوار است.

این غار دژمانند که تمام آن با حجاری های طاقت فرسا به وجود آمده به استناد سکه هایی که در اطراف آن به دست آمده است به دوره اشکانیان تعلق دارد و طی قرون متمادی به عنوان یک محل سکونت دائمی مورد استفاده قرار گرفته است.

ورودی غار به صورت چهارگوش در اندازه 5 / 2 در 20 / 2 متر است و به سمت شمال باز می شود. غار شامل 2 طبقه است که طبقه اول آن از 4 اتاق و فضاهای مرتبط به هم تشکیل شده است. طبقه دوم غار حدودا 4 / 3 متر بالاتر از کف قسمت اول غار است.

این غار دارای اتاق هایی جهت استفاده بوده و نمونه ای از معماری صخره ای اشکانی است که علاوه بر آن اثر مذکور به آیین مهر نیز نسبت داده شده است.

مساحت کلی فضاهای تعبیه شده در این غار دست ساز حدود 281 متر مربع است و از نکات قابل تامل در این غار وجود مخازن آب در داخل اتاق هاست.

این غار مربوط به دوره اشکانی (پارتی) به شماره 2660 در فهرست آثارملی ایران به ثبت رسیده است.