آرشیو چهارشنبه ۳۰‌شهریور ۱۳۹۰، شماره ۲۴۶۲
صنعت و معدن
۳

گزیده اخبار

تلاش برای ابهام زدایی

گروه صنعت و معدن - به دنبال افزایش پرسش صنعتگران در خصوص اینکه وزارت صنعت یارانه ها را به چه بنگاه هایی پرداخت کرده است، دبیر ستاد عملیاتی هدفمند کردن یارانه ها در واکنش به انتقادهای روز، فقط تفکیک تعداد واحدهای دریافت کننده تسهیلات هدفمندی یارانه ها را اعلام کرد.همچنین معاون برنامه ریزی وزارت صنعت می گوید: «اعلام اسامی واحدهای گیرنده یارانه محرمانه است.» تحلیلگران می گویند: «اعلام اسامی بنگاه و مبلغ دریافت یارانه می تواند از ابهامات جدی در خصوص مبلغ و شیوه پرداخت یارانه ها جلوگیری کند.»

بانک صادرات شریک روس ها می شود

گروه صنعت و معدن - یک روزنامه روسی از تصمیم روسیه برای سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری در معدن مهدی آباد ایران بزرگ ترین معدن روی جهان خبر داد. به گزارش «فارس» به نقل از یک روزنامه روسی «کامرسانت»، شرکت دولتی تکنولوژی روسیه در نظر دارد یک میلیارد دلار به منظور توسعه یک معدن سرب و روی در ایران سرمایه گذاری کند. روزنامه روسی «کامرسانت» بدون ذکر منبعی این خبر را اعلام کرده است. این معدن که مهدی آباد نام دارد بزرگ ترین معدن روی جهان محسوب می شود. بر اساس این گزارش شرکت روسی قرار است در این زمینه یک شرکت سرمایه گذاری مشترک با بانک صادرات ایران تشکیل دهد.

مخالفت با راهبری چینی ها

خبرگزاری «فارس» از مخالفت وزیر نفت برای واگذاری راهبری تاسیسات بهره برداری قدیمی ترین میدان نفتی ایران از سوی چینی ها خبر داد. بر اساس این گزارش، مسوولان شرکت ملی نفت ایران قرار بود راهبری تاسیسات نفتی میدان «مسجد سلیمان» را پس از پایان توسعه برای مدت شش ماه به شرکت چینی «سی.ان.پی.سی.آی» واگذار و بعد از این مدت نیز به بخش خصوصی بدهند. اما وزیر نفت به دلیل مغایرت این موضوع با سیاست های اصل 44، با آن مخالفت کرد.

بی اطلاعی از قاچاق 35 میلیون لیتر سوخت

به دنبال انتشار خبری مبنی بر قاچاق 35 میلیون لیتر سوخت به وسیله 1200 تانکر از سوی یک شرکت صادرکننده فرآورده های نفتی، مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی اعلام کرد: «تاکنون چنین چیزی از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالااعلام نشده و اطلاعاتی به دست من نرسیده است.» «جلیل سالاری» در گفت وگو با «فارس» گفت: «اگر یک شرکت اقدام به قاچاق حلال ها یا ترکیبات نفتی می کند، متولی این موضوع شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی نیست.»